تاریخچه طراحی وب سایت [اینفوگرافی]

امیر شیخ زاده وبلاگ 15 فوریه 2019
تاریخچه طراحی وب سایت [اینفوگرافی]

از سال 1990 که تیم برنرز لی  اولین وبسایت اینترنتی رو بارگذاری کرد حدود 29 سال می گذرد و می توان این تاریخ را شروع تاریخچه طراحی وب سایت در نظر گرفت و در این مدت کوتاه طراحی وب سایت به سرعت رشد کرده است. خطوط ساده HTML با Css اقدام شد و سایت ها شکل زیبا پیدا کردند. و اکنون بیشتر از 2 بیلیون وبسایت  سراسر اینترنت موجود می باشد. سایت های اولیه بسیار ساده بودند ولی اکنون انواع مختلفی از وبسایت ها با انواع کاربرد و سبک طراحی به وجود آمده اند.

آشنایی با سبک های طراحی سایت

مقایسه انواع وبسایت از نظر طراحی

طراحی وبسایت شامل مهارت ها و رشته های مختلف در تولید و نگهداری وب سایت ها است. زمینه های مختلف طراحی وبسایت شامل، طراحی گرافیک وب و طراحی رابط کاربر (طراحی UI) ؛ نوشتن ، از جمله کد استاندارد و نرم افزار اختصاصی ؛ طراحی تجربه کاربر (طراحی UX) ؛ و بهینه سازی موتور جستجو است.

اغلب، افراد زیادی در تیم هایی کار می کنند که جنبه های مختلف فرایند طراحی را پوشش می دهند. اگرچه برخی از طراحان حتی میتوانند همه آنها را پوشش دهند.

اصطلاح “طراحی وب” معمولاً برای توصیف فرآیند طراحی مربوط به طراحی جلویی (سمت مشتری) یک وب سایت که شامل نشانه گذاری و نوشتن است، استفاده می شود. طراحی وب در دامنه گسترده تر توسعه وب ، تا حدودی با مهندسی وب همپوشانی دارد.

انتظار می رود طراحان وب از قابلیت های کاربردی آگاهی داشته باشند. و اگر نقش آنها ایجاد نشانه گذاری است، انتظار می رود که آنها نیز با دستورالعمل های دسترسی به وب به روز باشند.

اگرچه طراحی وب دارای یک تاریخچه نسبتاً جدید است. می توان آن را به زمینه های دیگری مانند طراحی گرافیک ، تجربه کاربر و هنرهای چندرسانه ای پیوند داد. اما از دیدگاه تکنولوژی  به طور مناسب تری مشاهده می شود. این قسمت بزرگی از زندگی روزمره مردم شده است. تصور اینترنت بدون گرافیک متحرک، سبک های مختلف تایپوگرافی، پس زمینه، فیلم و موسیقی دشوار است. به شرح کوتاهی از تاریخچه طراحی وب سایت می پردازیم.

 

 نقطه‌ ی شروع تاریخچه طراحی وب سایت :

در سال 1993 مارک آندرسن و اریک بینا مرورگر موزاییک را ایجاد کردند. در آن زمان چندین مرورگر وجود داشت. اما اکثر آنها مبتنی بر یونیکس بودند و به طور طبیعی متن سنگینی داشتند.

رویکردی یکپارچه برای عناصر طراحی گرافیک مانند تصاویر یا صداها وجود نداشته است. مرورگر Mosaic این قالب را شکست.

W3C در اکتبر 1994 ایجاد شد. تا شبکه جهانی وب را با ایجاد پروتکل های مشترکی که توسعه آن را ترویج دهد. و قابلیت همکاری آن را تضمین کند. و به پتانسیل کامل خود برساند. می توانست تأثیر شبکه جهانی وب را به طور کلی تغییر دهد. W3C همچنان استانداردهایی را تعیین می کند که امروزه با JavaScript و سایر زبانها قابل مشاهده است. در سال 1994 آندرسن شرکت ارتباطات موزاییک را ایجاد کرد. که بعداً به Netscape Communications ، مرورگر Netscape 0.9 معروف شد.

Netscape بدون در نظر گرفتن روند استاندارد ها، برچسب های HTML خود را ایجاد کرد. به عنوان مثال ، Netscape 1.1 دارای برچسب هایی برای تغییر رنگ پس زمینه و قالب بندی متن با جداول در صفحات وب بود.

در طی سالهای 1996 تا 1999 جنگهای مرورگر آغاز شد ، زیرا مایکروسافت و Netscape برای تسلط نهایی بر مرورگر جنگیدند. در طول این مدت ، فناوری های جدید زیادی در این زمینه بوجود آمد. به ویژه صفحات سبک Cascading ، JavaScript و HTML پویا. به طور کلی ، رقابت مرورگر منجر به خلاقیت های مثبت بسیاری شده است. و به طراحی وبسایت با سرعت سریعی کمک کرد.

 

طراحی وبسایت

 

تکامل طراحی وبسایت:

در سال 1996 ، مایکروسافت اولین مرورگر رقابتی خود را منتشر کرد که با ویژگی های خاص خود و برچسب های HTML کامل بود. همچنین این اولین مرورگری بود که از ورق های سبک پشتیبانی می کرد. که در آن زمان به عنوان یک روش مبهم برای نویسندگی دیده می شد. و امروزه یکی از جنبه های مهم طراحی وبسایت است.

نشانه گذاری HTML برای جداول در ابتدا برای نمایش داده های جدولی در نظر گرفته شده بود. با این وجود طراحان به سرعت به پتانسیل استفاده از جداول HTML برای ایجاد طرح بندی پیچیده و چند ستونی پی بردند که در غیر این صورت امکان پذیر نبود. در این زمان ، به نظر می رسید که طراحی و زیبایی شناسی خوب بر ساختار خوب افزایش اولویت دارد. و توجه کمی به معناشناسی و دسترسی به وب می شود. سایت های HTML در گزینه های طراحی محدود بودند. حتی بیشتر در نسخه های قبلی HTML. برای ایجاد طرح های پیچیده ، بسیاری از طراحان وب مجبور به استفاده از ساختار پیچیده جدول و یا حتی استفاده از spacer خالی در طراحی وبسایت بودند.

تصاویر GIF برای جلوگیری از فرو ریختن سلولهای جدول خالی  CSS در دسامبر 1996 توسط W3C برای پشتیبانی از ارائه و طرح ارائه شد. این اجازه داد که کد HTML به جای معنایی و ارائه، معنایی باشد و قابلیت دسترسی به وب را بهبود ببخشد.

 

flash:

در سال 1996 ، Flash (که در اصل با نام FutureSplash شناخته می شد) ساخته شد. در آن زمان ، ابزار توسعه محتوای Flash در مقایسه با اکنون با استفاده از ابزارهای طرح اولیه و طراحی، پیش ماده محدود ActionScript و جدول زمانی نسبتاً ساده بود. اما این طراحان وب را قادر می سازد که در طراحی وبسایت فراتر از حد HTML ، GIF متحرک و JavaScript باشند. با این حال ، از آنجا که Flash به پلاگین نیاز داشت، بسیاری از توسعه دهندگان وب به دلیل عدم سازگاری، از ترس محدود کردن سهم خود در بازار اجتناب کردند.

در عوض ، طراحان دوباره به انیمیشن های GIF (اگر به طور کلی از استفاده از گرافیک متحرک صرف نظر نکردند). و JavaScript برای ابزارک ها روی آوردند. اما مزایای Flash باعث محبوبیت کافی آن در بازارهای خاص هدف شد. تا سرانجام به اکثر قریب به اتفاق مرورگرها راه پیدا کند. و آنقدر قدرتمند باشد که بتوان از آن برای توسعه کل سایت ها استفاده کرد.

ولی با گذشت زمان Flash هم به علت امنیت عدم پویایی کنار گذاشته شد. به گونه ای که اکنون هیچ یک از مروگرهای اینترنتی به صورت پیش فرض از فلش پشتیبانی نمی کنند.

 

طراحی وبسایت

 

اما چگونه این همه تکامل اتفاق افتاد ؟

از زمان تولد Html در سال 1990 تا به امروز زبان های برنامه نویسی مختلفی عرضه شده است ما در اینجا در قالب اینفوگرافی به مسیر پیشرفت طراحی وبسایت از ابتدا تا سال 2018 می پردازیم. با ما باشید با تاریخچه طراحی وب سایت به صورت اینفوگرافی

اینفوگرافی تاریخچه کوتاهی از طراحی وب سایت
اینفوگرافی تاریخچه کوتاهی از طراحی وب سایت
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.