چگونه طراح وب سایت و یا توسعه دهنده وب شویم؟

مژگان امیریوسفی وبلاگ 27 جولای 2021
چگونه طراح وب سایت و یا توسعه دهنده وب شویم؟

طراح و توسعه دهنده وب، یکی از مشاغلی به شمار می‌رود که در عصر حاضر به وجود آمده است. ولی حتی با وجود عمر کم این شغل، در حال حاضر این حرفه یک از مشاغل محبوب و پردرآمد به شمار می‌رود. ما در این مقاله سعی داریم برای این سوال که چگونه طراح و توسعه دهنده وب شویم، یک جواب مناسب پیدا کنیم، پس با ما همراه باشید.

چگونه می‌توان طراح و توسعه دهنده وب بود؟

قبل از هر چیز باید بدانید موفقیت در این شغل به تحصیلات شما وابسته نخواهد بود، موفقیت در طراحی و توسعه وب یک شرکت کاملا به نتیجه نهایی کار شما مرتبط است. در حال حاضر تقاضا برای طراحان وب با استعداد برای همکاری با انواع مختلف مشاغل در حال افزایش است.

توسعه دهنده وب باید به مهارت‌های کدنویسی تسلط داشته باشد. اگر یک طراح وب توانایی استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند HTML، CSS، JavaScript، SQL و Python را دارا باشد، از موقعیت شغلی خوبی در این حرفه برخوردار خواهد بود. به همین دلیل طراحان وب به طور مدوام در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستند تا با گسترش فناوری‌ها در زمینه‌های مختلف هماهنگ باشند. از جمله مهارت‌های ارزشمند برای طراح وب می‌توان به تسلط بر اصول طراحی UX (ایجاد تجربه کاربر)، تحقیق و استراتژی طراحی، طراحی پاسخگو، تحقیقات کاربر، طراحی UI و چگونگی ارائه تجسم اشاره کرد.

توسعه وب چیست؟

برای درک بهتر از طراح و توسعه دهنده وب باید بدانیم که توسعه وب در واقع به چه معنایی است. توسعه وب به فرآیند ایجاد وب سایت‌ها و برنامه‌ها گفته می‌شود. این فرآیند شامل دو دسته فعالیت می‌شود. در دسته اول مواردی که برای استفاده در منبع باز، یعنی اینترنت و البته شبکه‌های خصوصی نظیر طراحی وب شرکت‌های بزرگ قرار گرفته‌اند و در دسته دوم تمرکز بر بر روی برنامه‌نویسی و ایجاد وب سایت در اینترانت قرار گرفته است.

همچنین باید بدانید که توسعه وب در سه لایه برنامه‌نویسی سمت مشتری یا frontend، برنامه‌نویسی سمت سرور (backend) و فناوری پایگاه داده انجام می‌شود. در این سه لایه ویژگی‌هایی که توسط کاربران قابل مشاهده هستند، طراحی می‌شوند. در ادامه با ویژگی‌های طراحی وب در هر کدام از این لایه‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

سمت مشتری (frontend)

در واقع آنچه که شما در هنگام مراجعه به یک وب سایت تجربه می‌کنید، مانند تمام اجزای بصری موجود در وب سایت‌ها از جمله طرح‌های رنگی، قلم‌ها، گزینه‌های موجود، نحوه قرار گیری پیوندها و سایر جنبه‌های ظاهری یک وب سایت در لایه برنامه‌نویسی سمت مشتری (frontend) توسط توسعه دهنده وب سایت طراحی و ایجاد شده‌اند. در این لایه تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، JavaScript و CSS در درجه اول اهمیت قرار دارند.

علاوه بر این، شما باید به دانش لازم در زمینه ایجاد طرح‌های پاسخگو، آزمایش و اشکال‌زدایی در وب سایت نیز را داشته باشید. در طراحی وب سایت توجه به ابزارهایی مانند سیستم‌های مدیریت محتوا، APIها و خصوصیاتی که باعث جذب کاربران می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این لایه طراح وب به علایق و رضایت جامعه هدف مشتری دقت می‌کند.

برنامه‌نویسی سمت سرور (backend)

یک توسعه دهنده وب در این مرحله به بررسی ویژگی‌های وب سایت که برای کاربران به طور مستقیم قابل مشاهده نیست می‌پردازد. لازم به ذکر است که تاثیر غیر مستقیم این ویژگی‌ها برای کاربران کاملا ملموس خواهد بود. طراح وب در این لایه منطق سمت سرور و یکپارچه‌سازی برنامه‌های وب تمرکز دارد. به بیان ساده‌تر طراح وب بر ساخت و ایجاد محصولی تمرکز می‌کند که مورد تایید مشتری باشد.

فناوری پایگاه داده

در نهایت یک توسعه دهنده وب وظیفه مدیریت پایگاه داده‌ها و برنامه‌ها را دارد. در این لایه تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر Java و Ruby on Rails ضروری است. همچنین دانش مدیریت پایگاه داده، استفاده از چارچوب، برنامه‌نویسی و ایمن‌سازی وب سایت از دیگر ویژگی‌های یک طراح وب به شمار می‌روند. باید بدانید فناوری پایگاه داده به عنوان سیستم پشتیبانی در واقع ستون فقرات توسعه وب محسوب می‌شود. این منبع با ذخیره و مدیریت چندین محتوا مانند کدها و پرونده‌ها، باعث عملکرد بهینه وب سایت‌ها می‌شود.

 در حال حاضر اکثر وب سایت‌ها از نوعی سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) استفاده می‌کنند. این پایگاه داده امکان ایجاد هماهنگی یکپارچه برای ایجاد وب سایت‌های کاملاً کاربردی را می‌دهد. باید بدانید گزینه‌های متنوع برای مدیریت پایگاه داده‌ها و برنامه‌ها وجود دارد، اما استفاده از زبان جستجوی ساختار یافته (SQL) راحت‌ترین گزینه موجود به شمار می‌رود. همچنین شما برای موفقیت در این مرحله باید با برخی از سیستم‌های اصلی مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای مانند MySQL، PostgreSQL و Oracle DB آشنا باشید.

ابزارهای کلیدی طراحی وب

همان طور که گفته شد در این حرفه داشتن مهارت‌های مختلف از اهمیت به سزایی برخوردار است. در ذیل تعدادی از مهارت‌های مورد نیاز یک طراح وب موفق ارئه شده است

  • وردپرس
  • اینویژن استودیو (Invision studio)
  • نرم‌افزار ویرایش گر تصویر مثل Illustrator , Photoshop
  • طراحی و گرافیک
  • مهارت استفاده از نرم افزار های IDE  مثل DreamWeaver , PhpStorm, NetBeans یا ….
  • Google Web Designer

تفاوت بین طراحی وب و توسعه وب

اگر چه این دو اصطلاح بیشتر اوقات به جای هم استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های فاحشی بین طراحی وب و توسعه وب وجود دارد. در توسعه وب به جنبه‌های عملکردی وب سایت‌ها مانند سرورها و برنامه‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. اما در طراحی وب ظاهر وب و البته احساسی که کاربر از بازدید این وب سایت خواهد داشت، اهمیت دارد. در طراحی وب طرح‌های رنگی، قلم‌ها، ساختارهای کشویی، نوارهای پیمایش و نقاط لمسی وب سایت طراحی و ایجاد می‌شوند.

توسعه دهنده وب

انواع مختلف طراحان و توسعه دهنده‌گان وب

به طور کلی سه نوع طراحان وب مستقل، طراحان وب آژانس و توسعه دهنده وب داخلی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

طراحان وب مستقل

طراحان وب مستقل در اصل خود اشتغال هستند، یعنی مدیریت و بازاریابی پروژه‌ها را به تنهایی بر عهده دارند. طراحان وب مستقل باید در زمان انتخاب پروژه‌های خود به این موضوع توجه داشته باشند که آیا انجام این پروژه ها، ارزش زمان و انرژی آن‌ها را خواهد داشت. توسعه دهنده وب مستقل وظیفه دارد تا تمام پروژه‌هایی را که قبول کرده است را تحت هر شرایطی به اتمام برساند.

طراحان وب آژانس

کار در یک آژانس به شما امنیت کاری و اطمینان در مورد حقوق را می‌دهد. اما شما آزادی برای انتخاب پروژه‌های خود را ندارید.

همچنین آژانس‌ها ممکن است به طور تخصصی در مورد یک صنعت خاص فعالیت کنند و این موضوع می‌تواند در طی زمان بر میزان علاقه تأثیر گذار باشد.

توسعه دهنده وب داخلی

به طور معمول بر روی تنها یک وب سایت یا چند وب سایت کار می‌کنند. توسعه دهنده وب ممکن است تنها مسئولیت مدیریت یک ویژگی خاص یا بخش خاصی از یک وب سایت را داشته باشد.

آینده یک طراحان و توسعه دهنده وب چگونه است؟

بیش از یادگیری هر مهارتی، باید به دنبال یادگیری مهارت مرتبط بود. در حال حاضر یادگیری پدیده AI، ML، اینترنت اشیا (IoT)، بلاکچین و واقعیت افزوده (AR) می‌توانند در آینده برگ برنده شما به عنوان یک توسعه دهنده وب باشند. همچنین باید نباید از یادگیری زبان برنامه‌نویسی متنوع نیز غافل شوید. تسلط به زبان برنامه‌نویسی متنوع و کاربردها آن‌ها به شما کمک می‌کند تا انعطاف کافی را برای این شغل داشته باشید. پس اگر هنوز هم می‌خواهید بدانید که چگونه طراح و توسعه دهنده وب شویم، باید بگویم کلید موفقیت شما در این حرفه یادگیری و تسلط مهارت‌های مرتبط و البته خلاقیت است.  

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.