پادکست و تاثیر آن در سئو

امیر شیخ زاده وبلاگ 19 آوریل 2021
پادکست و تاثیر آن در سئو

به جرات می‌توان گفت که امروزه عدم توجه به سئو و معیارهای گوگل، مطمئن‌ترین راه برای شکست کسب و کار محسوب می‌شود. همواره الگوریتم‌های گوگل در تلاش هستند تا کیفیت تجربه کاربری سایت‌ها افزایش پیدا کند. البته این الگوریتم‌ها هر چند وقت یکبار به‌روزرسانی می‌شوند و معیارهای جدیدی را مورد بررسی قرار می‌دهند. حدود یک دهه بود که وبلاگ بر دنیای سئو حکمرانی می‌کرد، اما در سال‌های اخیر شاهد ایجاد تغییراتی بوده‌ایم که به موجب آن، وبلاگ جایگاه خود را به نوع جدیدتری از محتوا مانند ویدئو و پادکست داده است. در این مطلب قصد داریم درباره تاثیر پادکست در سئو و مزایای آن صحبت کنیم.

پادکست چیست

پادکست‌ها همان فایل‌های محتوای صوتی از پیش آماده شده‌ای هستند که بر محور یک موضوع و ایده تولید شده و راوی آن در خصوص موضوع مورد نظر، ‌صحبت می‌کند. البته برخی افراد ممکن است پادکست را با برنامه‌های رادیویی اشتباه بگیردند، اما از جمله تفاوت‌های میان آن‌ها می‌توان به نوع تکنولوژی، نوع محتوا و مخاطبان اشاره کرد. در واقع پادکست به صورت فایل mp3 بوده و به امواج رادیویی نیاز ندارد. روش‌های مختلفی برای تولید پادکست وجود دارد که به علت دور بودن از بحث مورد نظر ما، از پرداختن به آن خودداری می‌کنیم.

بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته، مشخص شده است که حدود نیمی از کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند که به جای مطالعه مقاله یا ایبوک، به سراغ محتوای ویدئویی یا پادکست بروند. به همین دلیل مورد توجه شرکت گوگل نیز قرار گرفته و به هیچ عنوان نمی‌توان ناثیر پادکست در سئو را انکار کرد.

برگ برنده جدید برای سئو

برای چند لحظه موضوع سئو را به فراموشی بسپارید و صرفا سلیقه مخاطب را مدنظر قرار دهید. کاربران زیادی وجود دارند که به علت انتشار مقالات و محتوای ارزشمند، وقت زیادی را در یک سایت سپری می‌کنند. گاهی ممکن است به علت ماهیت نوشتاری محتوا، زمان کافی برای مطالعه آن وجود نداشته باشد. اما پس از مدتی، سایت مذکور شروع به تولید و انتشار فایل‌های صوتی در رابطه با مقالات منتشر شده می‌کند. این موضوع برای مخاطب همیشگی بسیار ارزشمند بخواهد بود.

همانطور که می‌دانید، بیشتر اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت سئو سایت، در بهبود تجربه کاربری خلاصه می‌شوند. از آنجایی که تولید پادکست مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار می‌گیرد، مطمئنا پاداش خود را از گوگل دریافت خواهید کرد.

مقایسه پادشاه قدیم و جدید سئو

یکی از ابزارهای رسمی و معتبر گوگل برای ارزیابی میزان ترند بودن و محبوبیت یک موضوع، گوگل ترندز است. بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که از این ابزار به دست آمده، محبوبیت محتوای متنی به مرور زمان در حال کاهش است؛ در حالی که پادکست‌ها محبوبیت روزافزونی پیدا کرده‌اند. همچنین این ابزار نشان می‌دهد که تعداد کلمات کلیدی ترکیب شده با عبارت پادکست، به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌اند. از این رو می‌توان متوجه تاثیر انکارناپذیر پادکست در سئو شد.

چرا باید به فکر تولید پادکست باشیم

تولید پادکست یکی از روش‌هایی است که می‌تواند فاصله زیادی بین شما و رقبایتان ایجاد کند. اگر هنوز به این باور نرسیده‌اید، دلایل زیر می‌توانند نظر شما را تغییر دهند.

توجه گوگل به سئو روز به روز افزایش پیدا می‌کند

چند وقتی است که گوگل با کمک هوش مصنوعی قادر است محتوای به کار رفته در تصاویر را شناسایی کند. اخیرا یکی از این پروژه‌های هوش مصنوعی روی پادکست اجرا شده و نتایج آن نشان از افزایش تاثیر پادکست در سئو دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، گوگل در آینده نزدیک می‌تواند با کمک قابلیت Instant Transcription، متن محتوای پادکست‌ها را شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهد. به عنوان مثال اگر در یک پادکست درباره کلمه کلیدی مورد نظر شما بحث شده باشد، لینک فایل صوتی به صورت مستقیم در اختیارتان قرار خواهد گرفت. همه چیز نشان از آن دارد که گوگل به دنبال افزایش محبوبیت پادکست در میان کاربران است.

کاهش نرخ خروج کاربران

محتواهای چندرسانه‌ای مانند پادکست و ویدئو باعث می‌شوند که زمان حضور کاربر روی سایت افزایش پیدا کند. با توجه به این که مدت زمان حضور کاربر روی سایت جزء یکی از معیارهای رتبه‌بندی صفحه نتایج جستجوی گوگل محسوب می‌شود، قرار دادن پادکست‌های ارزشمند و باکیفیت روی سایت می‌تواند بهبود رتبه شما را تصمین کند.

همچنین می‌توانید با به کارگیری چند تکنیک و ترفند مختلف، میزان مشارکت و تعامل کربران سایت را افزایش دهید. به عنوان مثال از کاربران سوالی بپرسید و بخواهید پاسخ خود را در بخش نظرات سایت با شما در میان بگذارند. در این صورت میزان تعامل موجود میان شما و کاربران افزایش یافته و بستر مناسبی برای پیش بردن اهداف کامنت مارکتینگ فراهم می‌شود. اما فراموش نکنید که نرخ بالای مشارکت نشان از جذابیت محتوای شما دارد؛ موضوعی که گوگل علاقه خاصی به آن دارد.

تاثیر بر احساسات مخاطب

اگرچه هنوز محتوای متنی در مقایسه با فایل‌های چند رسانه‌ای از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما تولید پادکست باعث می‌شود که کاربران با صدای شما ارتباط بگیرند و رابطه صمیمانه‌تری داشته باشند. هرچقدر کیفیت این روابط بیشتر باشد، اعتماد بازدیدکنندگان بیشتری را جلب خواهید کرد. فراموش نکنید که تصمیم‌گیری بیشتر افراد، تحت تاثیر احساساتشان است.

هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه

تولید پادکست یکی از ساده‌ترین کارهایی است که یک تولید کننده محتوا می‌تواند انجام دهد. برای انجام این کار کافی است یک کامپیوتر، میکروفون و نم‌افزار ویرایش فایل صوتی داشته باشید. این روش در مقایسه با بسیاری از روش‌های تبلیغات و بازاریابی، هزینه کمتری دارد. در واقع با کمی تمرین می‌توانید به تنهایی چنین محتوایی را ایجاد کنید.

تکنیک‌های بهبود سئوی پادکست

اکنون که با تاثیر پادکست در سئو و اهمیت آن آشنا شدید، تکنیک‌های زیر می‌توانند نتایج مثبتی در زمینه سئو برای شما به ارمغان بیاورند.

  • انتخاب یک کلیدواژه خاص برای هر اپیزود
  • ایجاد یک صفحه اختصاصی برای هر اپیزود
  • تولید محتوای متنی کوتاه برای هر اپیزود
  • استفاده درست از تگ عناوین
  • استفاده از کاور برای پادکست
  • بهبود سرعت لود سایت و پادکست
  • توضیحات متای مناسب
  • اشتراک گذاری لینک گوگل پادکست
  • انتشار پادکست در دایرکتوری‌ها

جمع‌بندی

همانطور که اشاره کردیم، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، پادکست‌ و ویدئو جای محتواهای متنی را در سئو خواهند گرفت. همچنین تولید پادکست موجب افزایش کیفیت تجربه کاربری شده و این موضوع به صورت غیرمستقیم موجب بهبود رتبه سئوی شما می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تاثیر پادکست در سئو را جدی بگیرید و از همین امروز به فکر تولید محتواهای صوتی باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.