استراتژی وب چیست و چگونه آن را خلق کنیم؟

سجاد مزروعی وبلاگ 01 اکتبر 2019
استراتژی وب چیست و چگونه آن را خلق کنیم؟

مشکل اکثر استراتژی های وب ، خواه شما یک سایت جدید را از ابتدا طراحی کنید و یا مسئولیت باز طراحی اساسی وب سایت را دارید ، این است که آنها غالباً به عنوان پروژه های “یک بار و انجام شده” مشاهده می شوند. یعنی مثل لیوان یکبار مصرف هستند و برای بار دوم هیچ کارایی ندارند.

این یک چرخه بی انتها برای وبسایت خلق میکند که به شرح زیر است:

طراحی مجدد سایت » کهنه شدن سایت » طراحی مجدد سایت

اما بدون داشتن یک استراتژی وب قدرتمند ، انگیزه به سرعت از بین می رود و شما در همان چرخه راه اندازی و بی توجهی قرار می گیرید. مطمئنا ، شما ممکن است هر از گاهی سایت را با محصولات جدید و یا اخبار جدید به روز کنید ، اما با نداشتن یک استراتژی ، سایت در چرخه بی پایانی که در بالا شرح دادم ماندگار میشوید و هیچگاه یک حرکت اساسی نخواهید داشت.

استراتژی وب چیست ؟

در حقیقت ، یک استراتژی وب نقشه راهی است که شما را از جایی که در آن قرار دارید ، به مکانی که می خواهید در آنجا باشید ، می برد. استراتژی وب چیزی  بیشتر از یک لیست ساده برای انجام کار یا یک چک لیست  است، این یک سری مراحل پایان پذیر و بی پایان است که امکان پیشرفت و اصلاح دوره را با پیشرفت فناوری فراهم می کند و باعث میشود سایت شما جز سایت های برتر قرار گیرد.فراتر از جنبه فناوری و تکنولوژی، استراتژی وب باعث تغییر یا اصلاح یک رفتار در مشتری خواهد شد که بهترین استراتژی وب همین استراتژی میباشد که رفتار مشتری یا بازدید کننده را تحت تاثر خود قرار دهد.

حالا سوال این است که چگونه شما یک استراتژی وب خلق میکنید که نه تنها باعث میشود سایت شما به طرزشگفت اوری رشد کند بلکه باعث میشود تا شما ان چرخه کذایی و بی انتها را نیز بشکنید. اگر میخواهید بدانید این شش قدم را دنبال کنید.

 

  1. اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید
  2. برنامه ای برای نگهداری مداوم ایجاد کنید
  3. نسبت به پیشرفت ها بی اعتماد باشید
  4. بودجه ایی تعیین کنید برای کارهای غیرقابل پیش بینی
  5. تست ، پیگیری و اندازه گیری
  6. داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و البته جنبه انسانی را نیز فراموش نکنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم سری به مطلب 5 نکنه برای افزایش نرخ تبدیل بزنید

خب دوستان بیایید تا هرکدام از این شش قدم را با جزییات بررسی کنیم تا به یک استراتژی وب عالی دست یابیم.

 

1. تعیین اهداف قابل دستایابی

اولین قدم یکی از مهمترین است. نوشتن اهداف قابل دستیابی در واقع دو هدف را در رابطه با استراتژی وب ارائه می دهد: ایده های شما را به صورت نوشتاری و حتی میتوان گفت ب شکل بتونی در می آورد و در واقع می تواند نحوه دستیابی به طراحی یا طراحی مجدد عناصر مختلف وب سایت را برای رسیدن به اهداف مناسب تر شکل دهد و باعث یک دید عمیق نسبت به کار و سایت خود خواهید شد.

مهم نیست شما در حال ایجاد یک سایت اطلاعاتی ، یک وبلاگ یا فضای بصری هستید ، داشتن اهدافی که با سایت شما همسو باشد ، به شما این امکان را می دهد تا استعدادهای خلاقانه و پیشرفت خود را در طراحی و ترکیب جنبه های یک تجربه کاربری متناسب با آن اهداف قرار دهید. شما با این کار برنده خواهید بود و نه تنها شما بلکه سایتتان نیز جز سایت های برتر قرار میگیرد.

 

2.برنامه ای برای نگهداری مداوم ایجاد کنید

 بسیاری از وب سایت ها به دلیل اینکه هیچ برنامه ای برای نگهداری مداوم ندارند ، کمرنگ می­شوند و شاید حتی از بین بروند. اما اوضاع با گذشت زمان تغییر می­کند – تکنولوژی و روندها به پیش می روند ، و هر وب سایتی که این امر را نادیده بگیرد ، خود را با خطر قابل توجه روبه رو کرده است. ممکن است توسعه WordPress سفارشی انجام شود. پلاگین ها یا خدمات باید به روز شوند ، موارد جدید یا خدمات اضافه شده و غیره.

هر یک از اینها لزوماً به معنای تعمیرات اساسی کامل نیست ، اما اغلب اوقات ،  صاحبان کسب و کارها معتقدند نیاز به یک تعمیرات اساسی دارند زیرا آنها می خواهند خیلی از چیزهای جدید را یکجا و بطور همزمان ایجاد کنند ، نه اینکه آنها را در طول زمان با دسترسی و ادغام مجدد ادغام کنند.  و این یک تصمیم هوشمندانه برای انجام این کار است.

 

3.نسبت به پیشرفت ها بی اعتماد باشید

شما نباید به یک پیشرفت قانع باشید چراکه گاهی اوقات پیشرفت ها مانع از حرکت سریعتر ما میشوند و نه مانع ها.

ممکن است شما در حال جذب مشترکین باشید و با یک قیمت مناسب مشتری را در یک سطح مناسب جذب کنید ، اما اگر می توانستید بهتر عمل کنید چه می کنید؟ پیشرفت ها می تواند به معنای هر چیزی باشد که می تواند تأثیر قابل توجهی در نرخ تبدیل شما داشته باشد – از طراحی وب حرفه ای گرفته تا از بین بردن یک فرم فرم (افرادی که به هر حال پر نمی شدند) یا حتی اضافه کردن یک ویژگی چت زنده.

ایجاد این فرضیه ها و ایجاد این پیشرفت ها با گذشت زمان ، به شما نشان می دهد چه چیزی برای شما کارساز است و چه چیزی برای مخاطبین شما جذابیت و کارایی ندارد ،شما به این اطلاعات به عنوان وب سایت خود و همه ابتکارات و کمپین های بازاریابی که در اطراف آن احتیاج دارند ، نیاز دارید و به رشد خود ادامه می دهید.

 

4.بودجه ایی تعیین کنید برای کارهای غیرقابل پیش بینی

وقتی صحبت از استراتژی وب می شود ،همیشه در هرکاری شما با یک سری اتفاقات غیرمنتطره دست و پنجه نرم خواهید کرد. با کنار گذاشتن بخش کوچکی از بودجه خود برای مقابله با این غیر منتطره ها  در هنگام برداشت محصول ، نه تنها از لغزش اجتناب ناپذیرکه  به سوی یک حالت تمام عیار بحرانی سوق میرود  خودداری می کنید ، بلکه می توانید در صورت وجود طوفان نیز هوای خود را داشته باشید. موارد اضطراری که باید با آنها برخورد شود حتی اگر از کنترل شما خارج باشند پس با کمی بودجه برای اینکار شما میتوانید خیلی راحت از حوادثی که باعث از بین رفتن کسب و کارتان میشود خودداری کنید.

 

5.تست ، پیگیری و اندازه گیری

این بخش از استراتژی به عدم اعتماد به پیشرفت ها باز می گردد. با آزمایش ، ردیابی و اندازه گیری تأثیر آن پیشرفت ها ، می توانید داده هایی را با اطمینان به اشتراک بگذارید که تعیین کننده تعامل مشتریان و چشم اندازها با وب سایت شماست.

این امر به شما امکان می دهد تا نه تنها تصمیمات آگاهانه تری در مورد مسیر سایت خود بگیرید ، بلکه به شما امکان می دهد هرگونه تنگناهایی را که می تواند بر تجربه کاربر و مشتری تأثیر بگذارد ، به روشهایی که احتمالاً پیش بینی نکرده اید ، شناسایی کنید. اینها ممکن است از مشکلات سرور گرفته تا یک فرآیند دست و پا گیر کردن سخت باشد – چیزهایی که هرگز آنها را آزمایش نمی کنید ، ردیابی و اندازه گیری نمی کنید. با این روش شما بهترین سایت و راحتترین سایت را برای مشتریان و کاربران خود ارائه میدهید جوری که انها با اشتیاق هرچه تمام­تر به سایت شما بیایند و از مطالب شما استفاده کنند.

 

6.داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و البته جنبه انسانی را نیز فراموش نکنید.

البته ، هنگامی که شما شروع به تجزیه و تحلیل داده ها می کنید ، آسان است که قبل از اجرای هرگونه تغییر ، بتوانید کاملاً به مواردی مانند اهمیت آماری تکیه کنید. اما اعتماد و تکیه بیش از حد به داده ها همچنین می تواند بازدارنده استراتژی شما باشد. ورود داده ها به زمان نیاز دارد و داشتن مقدار کافی از آن برای پیش بینی یا پیش بینی تغییرات به زمان احتیاج دارد و همانطور که واضح است هرچه زمان داده شما طولانی تر باشد قابل اعتمادتر است. مثلا داده یکساله خیلی قابل اعتمادتر از داده یکماه میباشد.

همچنین هر فعالیتی که در سایت شما انجام می شود  یک طرف ذات انسانی نیز دارد و خوب است فراموش نکنید که همانگونه که به فناوری و جنبه تکنولوژی سایتتان فکر میکنید باید به ارتباطات انسانی و جنبه انسانی نیز توجه داشته باشید چراکه در اخر این انسان ها هستند که از سایت شما بازدید میکنند و نه ربات ها .  از پاسخگویی خدمات به مشتری تا استقبال از گفتگوی زنده و خدمات تلفنی از جمله نمونه خدمات انسانی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.