15 دلیل کاهش ترافیک سایت و افت بازدید آن

سوسن یزدان پناه وبلاگ 01 فوریه 2023
15 دلیل کاهش ترافیک سایت و افت بازدید آن

احتمالاً شما هم با ما موافق هستید که یکی از بدترین اتفاق هایی که برای یک وب سایت می تواند بیفتد، کاهش ترافیک سایت و افت بازدید آن است. اگر این اتفاق برای شما هم افتاده، حتماً خیلی نگران و حتی ناامید شده اید. اما از قدیم گفته اند هر مشکلی راه چاره ای دارد! منتهی اول باید ببینید مشکل از کجاست.

اگر دلیل و منبع افت ترافیک سایت خود را پیدا کنید، خیلی راحت تر و سریع تر می توانید به دنبال برطرف کردن مشکل باشید. به همین علت در این مقاله قصد داریم مهمترین دلایل کاهش ترافیک سایت را بررسی کنیم. به علاوه در انتهای مقاله چند پیشنهاد خوب هم برای شما داریم.

چرا ترافیک وب سایت شما کاهش پیدا کرده است ؟

کاهش ترافیک سایت می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در ادامه مهم ترین دلایل افت بازدید سایت را بررسی می کنیم:

به روز رسانی الگوریتم های گوگل دلیل کاهش ترافیک سایت است

موتورهای جستجو بخصوص گوگل همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود تجربه جستجوی کاربران هستند. به همین دلیل در طول سال به روز رسانی های زیادی را منتشر می کنند. اما تقریباً می توانیم بگوییم که هیچ کس از جزییات این به روز رسانی ها اطلاع دقیقی ندارد. به روز رسانی الگوریتم های گوگل می تواند رتبه وب سایت شما را در نتایج جستجو تغییر دهد. ممکن است به رتبه های بالاتر بروید یا برعکس سقوط کنید!

اگر وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو باشد و با به روز رسانی الگوریتم های گوگل به صفحه دوم بروید، ترافیک سایت شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

گوگل هنوز سایت شما را خزش نکرده است

اگر پست جدیدی در وب سایت خود منتشر کرده یا صفحه ای را به روز رسانی کردید و درخواست خزش مجدد دادید، صبور باشید. بیشتر افراد انتظار دارند که گوگل خیلی سریع صفحه سایتشان را ایندکس کند. در حالی که خزش یک سایت ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. بنابراین صبر و حوصله داشته باشید!

خطای ریدایرکت وجود دارد

ریدایرکت وقتی انجام می شود که به یک جای جدید یا بهتر بگوییم به یک URL جدید نقل مکان کنیم!

خطای ریدایرکت یکی از شایع ترین دلایل کاهش بازدید سایت است. اگر ترافیک سایت شما کاهش پیدا کرده است، وارد حساب گوگل سرچ کنسول خود شوید. ریدایرکت های 301 را از نظر خطا بررسی کنید و مطمئن شوید که تگ های کنونیکال، نقشه های سایت XML و لینک ها به روز هستند.

آموزش حرفه ای گوگل کنسول

رتبه و جایگاه شما در نتایج موتورهای جستجو افت پیدا کرده است

یکی دیگر از دلایل رایج کاهش ترافیک وب سایت، افت رتبه و ترافیک ارگانیک سایت است.

ترافیک ارگانیک یعنی اینکه بازدیدکنندگان به طور طبیعی (ارگانیک) و از طریق صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) وارد سایت شما شوند.

اگر ترافیک ارگانیک سایت شما کاهش پیدا کرده است، باید ببینید با جستجوی کلمات کلیدی اصلی سایتتان در صفحه نتایج موتورهای جستجو در چه رتبه و جایگاهی قرار می گیرید.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) می توانید بررسی کنید که از چه زمانی ترافیک سایت شروع به کاهش کرده است. به عنوان مثال می توانید رتبه کلمات کلیدی خود را قبل و بعد از افت ترافیک سایت بازبینی کنید.

گوگل وب سایت شما را جریمه کرده است

اگر محتوایی در وب سایت شما پیدا شود که با دستورالعمل های گوگل مغایرت داشته باشد، یک جریمه دستی و گزارش خطا علیه سایت شما صادر می شود. جریمه یا به اصطلاح پنالتی گوگل یکی از دلایل کاهش ترافیک سایت است. گزارش خطاها را در سرچ کنسول گوگل می توانید ببینید و تغییرات و اصلاحات لازم را انجام دهید.

به علاوه با استفاده از دستور site: yoursite.com می توانید بررسی کنید که آیا سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود یا نه. (به جای yoursite.com آدرس URL سایت خود را وارد کنید)

جریمه و پنالتی گوگل

کنیبالیزیشن (Cannibalization) در کلمات کلیدی اتفاق افتاده است

کنیبالیزیشن (همنوع خواری) کلمات کلیدی وقتی اتفاق می افتد که در سایت خود چندین صفحه با کلمات کلیدی یکسان یا مشابه داشته باشید. در این حالت گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام محتوا باید رتبه بالاتری داشته باشد و ممکن است به صفحه ای که مدنظر شما نیست رتبه بالاتری بدهد. به این ترتیب این صفحه ها شانس همدیگر را برای رتبه بندی کاهش می دهند و به اصطلاح همنوع خواری می کنند!

وقتی ترافیک در چند صفحه یا پست پخش شود، ممکن است روی ترافیک ارگانیک سایت تأثیر منفی بگذارد.

وب سایت شما HTTP است نه HTTPS

امنیت اطلاعات و داده های کاربران یکی از مهمترین مسائل در فضای اینترنت است. به همین دلیل بیشتر وب سایت ها از پروتکل HTTPS استفاده می کنند تا داده ها به صورت ایمن و رمزگذاری شده منتقل شوند. ناامن بودن وب سایت می تواند دلیل کاهش ترافیک سایت و افت بازدید آن باشد.

افت فصلی دلیل کاهش ترافیک سایت است

آیا محصولات، خدمات یا محتوای سایت شما بستگی به فصل دارد؟ بعضی سایت ها ممکن است دچار افت فصلی یا حتی هفتگی شوند. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه تور و خدمات گردشگری فعالیت دارد، احتمالاً موقع تعطیلات ترافیک سایت افزایش پیدا می کند و بعد از آن بازدید و ترافیک جستجوها کم می شود.

مسائل فنی ساده ترافیک سایت شما را تحت تأثیر می دهد

مشکلات فنی ساده (مثل خطاهای 404، زمان بارگذاری طولانی صفحه، سئوی داخلی نادرست و …) می توانند دلیل کاهش ترافیک وب سایت شما باشند. بنابراین آن ها را بررسی و برطرف کنید.

اگر صفحاتی با URL طولانی و پیچیده دارید، آن ها را اصلاح کنید. چون کاربران ممکن است آدرس سایت شما را در مرورگر اشتباه تایپ کنند و با خطای 404 رو به رو شوند.

 به علاوه می توانید موارد بیشتری مثل بهینه سازی عملکرد سایت، تست A/B و تجربه کاربری (UX) را مورد بررسی قرار دهید. برای پیدا کردن این مشکلات فنی می توانید از ابزارهایی مثل Google Analytics و Google Webmaster Tools استفاده کنید.

خطای 404 و کاهش ترافیک سایت

سربار سرور دلیل افت ترافیک سایت است

اضافه بار سرور یکی از اولین مواردی است که باید موقع افت ترافیک سایت به آن توجه کنید. ممکن است بعضی مواقع حجم بازدیدکنندگان سایت شما خیلی زیاد شود و سربار سرور اتفاق بیفتد. پس لازم است وب سایت خود را بهینه سازی کنید و برای افزایش ناگهانی ترافیک سایت آماده باشید.

منبع ترافیک شما دچار مشکل است

کاهش ترافیک سایت شما می تواند به مسائل سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو مربوط باشد: یا وب سایت شما به روز رسانی شده و موتورهای جستجو مثل قبل آن را ایندکس نمی کنند یا یک موتور جستجو نحوه ایندکس کردن سایت شما را تغییر داده است.

به علاوه اگر هزینه زیادی برای تبلیغات پرداخت کرده اید، اما ترافیک سایت شما بهبود پیدا نکرده است، باید به فکر تغییر در استراتژی تبلیغات و بازاریابی خود باشید.

به روز رسانی الگوریتم پاندا یا گوگل پنگوئن دلیل کاهش بازدید سایت شماست

گوگل برای بهبود کیفیت نتایج جستجو، الگوریتم های خود را چندین بار در سال به روز می کند. الگوریتم پاندا کیفیت محتوا را مورد بررسی قرار می دهد و سایت هایی با محتوای بی کیفیت را جریمه می کند.

گوگل پنگوئن کیفیت لینک ها را تجزیه و تحلیل می کند و سایت هایی که بک لینک آن ها غیر طبیعی به نظر می رسد، گرفتار جریمه یا پنالتی گوگل می شوند. به روز رسانی این الگوریتم ها می تواند یکی از دلایل کاهش ترافیک سایت شما باشد.

استراتژی کلمه کلیدی شما قدیمی است

اگر ترافیک سایت شما روز به روز کم می شود، باید استراتژی کلمات کلیدی خود را مورد بازبینی قرار بدهید. ممکن است محتوای شما برای کاربران و موتورهای جستجو مفید نباشد و بنابراین در نتایج جستجو رتبه پایینی بگیرید.

 این اتفاق به این دلیل است که افراد و عادت های جستجوی آن ها در طول زمان تغییر می کنند. به عنوان مثال قبلاً مردم عبارت «تلفن همراه» را سرچ می کردند، اما الان بیشتر تمایل دارند به طور خاص تر درمورد «گوشی های هوشمند» جستجو کنند.

با استفاده از ابزار گوگل ترندز می توانید عادت های جستجو و خرید افراد را تجزیه و تحلیل کنید. اگر شرکت شما با این تغییرات همراه و همگام نباشد، باید انتظار افت بازدید و کاهش ترافیک سایت خود را داشته باشید.

نحوه جستجوی کاربران در گوگل

در به روز رسانی طراحی سایت، سئو را فراموش کرده اید

طراحی مجدد وب سایت یک تصمیم عالی است و می تواند روی عملکرد سایت شما تأثیر مثبتی بگذارد. اما مشکل اینجاست که بعضی از شرکت ها موقع طراحی مجدد، سئو سایت را فراموش می کنند.

چند اقدامی که می تواند به سئو و ترافیک سایت شما آسیب بزند :

  • جایگزینی محتوای صفحه با محتوای بهینه نشده ( به عنوان مثال در بخش تگ های عنوان و توضیحات متا)
  • ایجاد صفحات کاملاً جدید برای صفحات موجود بدون تنظیم ریدایرکت 301
  • تغییر ساختار سایت بدون به روز رسانی نقشه سایت

سرعت سایت شما پایین است

یکی از مهمترین فاکتورهای یک سایت موفق، سرعت مناسب آن است. گزارش ها نشان داده که اگر بارگذاری یک سایت در تلفن همراه بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، 53% افراد آن را ترک می کنند! و این یعنی کاهش بازدید سایت و افت ترافیک آن.

عوامل زیادی مثل نصب کردن بیش از حد افزونه یا بارگذاری عکس ها و فیلم های با حجم بالا می تواند روی سرعت سایت تأثیر منفی بگذارد. بنابراین لازم است همیشه از سایت خود تست سرعت بگیرید.

برترین ابزارهای بررسی سرعت وب سایت

چند پیشنهاد عالی !

حالا که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، چند پیشنهاد خوب برایتان داریم. اگر دوست دارید مشکل کاهش ترافیک سایت خود را حل کنید، این چند راهکار می تواند برای شما مفید باشد :

  1. دانلود رایگان کتاب الکترونیکی پنج گام برای افزایش ورودی وب سایت
  2. مطالعه مقاله افزایش بازدید وب سایت در چند گام ساده
  3. تماس با کارشناسان طراحی سایت و تیم سئو دیبا ارتباط
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.5]
  1. هادی عظیمی

    سلام ممنون بابت مقاله خوب و عالیتون

    1. سوسن یزدان پناه

      سلام مرسی از انرژی خوب شما 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.