الگوریتم محتوای مفید – Helpful Content

الگوریتم محتوای مفید – Helpful Content

محتوای مفید

همان‌طور که می‌دانید موتورها جست‌وجو همواره در تلاش هستند تا نتایج بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند. گوگل نیز در تلاش است تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، الگوریتم‌های جدیدی را طراحی کند که بیش‌از پیش رفتاری همانند رفتار انسان داشته باشند. تا بدین طریق بتواند نیازهای کاربران خود را به‌راحتی شناسایی و نتایج مطلوب را در اختیارشان قرار دهد. به‌تازگی گوگل خبر از به‌روزرسانی الگوریتم (محتوای مفید) داده است که تأثیر مستقیمی بر روی رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها خواهد گذاشت. با گروه سئو سایت شرکت دیبا همراه باشید تا کمی بیشتر با این الگوریتم آشنا شویم.

الگوریتم محتوای مفید

این الگوریتم سراسر صفحات سایت را از لحاظ محتوایی بررسی می‌کند در واقع این یک الگوریتم site-wide است و فقط بر یک صفحه تاثیر نمی گذارد . در واقع هدف از این به‌روزرسانی، تقویت محتوای نوشته شده برای کاربران و بی‌ارزش کردن محتوا صرفاً نوشته شده بر پایه سئو است.

این آپدیت گوگل برخلاف به‌روزرسانی اخیر، (بررسی محصول) است. در به‌روزرسانی، الگوریتم بررسی محصول صفحات خاصی مورد هدف قرار می‌گیرند اما در این به‌روزرسانی (الگوریتم Helpful Content) تمامی صفحات یک و بسایت، از لحاظ محتوا مورد بررسی و تجسس قرار خواهد گرفت. این به‌روزرسانی سیگنال جدیدی را معرفی می‌کند که گوگل از آن برای رتبه‌بندی صفحات وب استفاده خواهد کرد.

اگرچه گوگل قبل از این تغییرات در الگوریتم‌ها، اطلاع‌رسانی می‌کند. اما یک هفته زمانی زیادی برای آماده‌سازی وب‌سایت‌ها نیست. با تمامی این تغییراتی که گوگل به‌مرور اعمال می‌کند در واقع می‌گوید که همه سایت‌ها در درجه اول باید محتوای خود را برای انسان‌ها تولید کنند نه صرفا کسب رتبه در موتور های جستجو.

به‌روزرسانی الگوریتم محتوای مفید گوگل

گوگل اعلامیه زیر را در توییتر منتشر کرد:

در هفته آینده ما «به‌روزرسانی محتوای مفید» را راه‌اندازی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم کاربران بیشتر محتوای مفید و اصلی را که توسط مردم برای استفاده مردم نوشته شده است را به‌جای محتوایی که عمدتاً برای جذب ترافیک موتورهای جستجو تولید و منتشر می‌شود را ببینند.

به‌روزرسانی محتوای مفید چه کاری انجام می‌دهد؟

این به‌روزرسانی یک سیگنال جدید برای رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی می‌کند که بر سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش زیادی را منتشر می‌کنند یا محتوای آنها برای کاربران مفید نیست و ارزش‌افزوده پایینی دارد تأثیر منفی می‌گذارد.

در اکثر سایت‌ها از هر نوع محتوایی چه محتوای  مفید و یا غیرمفید وجود دارد. ولی در سایت‌هایی که دارای مقادیر نسبتاً بالایی محتوای غیرمفید هستند، به‌طورکلی، در نتایج جستجو، احتمال ظاهرشدن آنها بسیار پایین است. همین موضوع صفحات دارای محتوای مفید را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و شانس دیده شدنشان را پایین می آورد. به‌قول‌معروف تر و خشک با هم می‌سوزند و اما راهکار چیست؟ طبق گفته گوگل شما باید هر چه سریع‌تر اقدام به حذف محتواهای غیرضروری در سایتتان را در راستای کارتان قرار دهید.

راهکارهای مواجه با بروز رسانی الگوریتم محتوای مفید

اگر بروز رسانی الگوریتم محتوای مفید گوگل بر روی سایت شما تأثیر گذاشت گوگل به شما پیشنهاد می‌کند که محتواهای غیرمفید سایت خود را حذف کنید همچنین گوگل می‌گوید سایت‌هایی که تحت‌تأثیر این بروز رسانی قرار گرفته‌اند و بر روی رتبه‌بندی سایت آنها تأثیر گذاشته است این تأثیرات ممکن است تا چندین ماه نیز ادامه داشته باشد.

همچنین گوگل گفته است: سیستم طبقه‌بندی‌کننده ما به طور مداوم اجرا می‌شود و این امکان را می‌دهد تا سایت‌های تازه راه‌اندازی شده و سایت‌هایی که از قبل وجود داشتند را بررسی و رتبه‌بندی جدیدی اعمال کند. طی این بررسی‌ها اگر محتواهای غیرمفید در درازمدت باز نگردند طبقه‌بندی دیگر بر روی سایت شما اعمال نخواهد شد.

چندین نکته کلیدی:

در پایان چندین نکته نهایی درباره این بروز رسانی الگوریتم محتوای مفید اشاره می‌کنیم:

این به‌روزرسانی یک فرایند خودکار توسط یک مدل یادگیری ماشینی است.

با وجود الگوریتم محتواهای مفید هنوز برخی محتوا ها می‌توانند در رتبه اول باشند درصورتی‌که حتی آن سایت از محتواهای غیرمفید بسیاری نیز برخوردار باشد. این مسئله بیش‌تر به جستجو کاربران بستگی دارد.

یکی دیگر از موارد سیگنال وزن‌دار است به این معنی است که برخی از سایت‌ها بیش از دیگر سایت‌ها توسط کاربران کلیک می‌شوند.

ناگفته نماند در ابتدای شروع این الگوریتم، فقط جست‌وجوهای انگلیسی تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت.

پیشنهاد ما :

سعی کنید محتوا های که صرفا برای کسب رتبه بندی در گوگل نوشته شده اند رو از سایت خود پاک کنید ریدایرکت ۳۰۱ یادتون نره به محتوای های مرتبط.

در تولید محتوای سایتتون سعی کنید کاربران رو هدف قرار بدید نه موتور های جستجو رو

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.