شغل طراحی وب سایت

امیر شیخ زاده وبلاگ 31 اکتبر 2021
شغل طراحی وب سایت

طراحی وب سایت یک فرآیند زیباشناختی صفحه وب، از جمله نحوه چیدمان محتوا و نحوه طراحی آن است. طراحان وب مسئول طراحی بصری یک صفحه وب هستند که کاربران آن را می‌بینند و با آن تعامل دارند. در ادامه این مطلب به شغل طراحی وب سایت و فواید، سختی‎ها، معایب و بازار کار آن می‌پردازیم.

شغل طراحی وب سایت: طراح وب سایت کیست؟

طراح وب سایت یک متخصص فناوری اطلاعات است که مسئولیت طراحی، چیدمان، ظاهر بصری و قابلیت استفاده یک وب سایت را برعهده دارد. فردی که به‌شغل طراحی وب سایت می‌پردازد، باید درکنار مهارت‌های فنی، مهارت‌های گرافیکی خلاقانه هم داشته ‌باشد. اصطلاح طراح وب سایت اغلب با توسعه دهنده وب به اشتباه جایگزین می‌شود. در صورتیکه یک توسعه دهنده وب با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی، سطح بالاتری از تعاملات را در یک وب سایت ایجاد می‌کند.

رشته طراحی سایت در دانشگاه

رشته طراحی سایت در دانشگاه‌های مختلف و آموزشگاه‌های آزاد به‌صورت کورس‌های دوره‌ای برگزار می‌شود و با اتمام دوره به‌دانشجویان مدرک دوره گذرانده شده، تعلق می‌گیرد. برخی از این کورس‌های دوره‌ای عبارتند از مقدمه‌ای بر توسعه وب، طراحی و توسعه وب، طراحی وب سایت با وردپرس، اصول سئو گوگل، مبانی طراحی رابط کاربری، استراتژی و معماری اطلاعات و … .

در ایران نیز رشته طراحی و توسعه وب در شاخه کاردانش و گروه برق و رایانه قرار دارد. در این دوره تحصیلی مهارت‌های لازم در کار با ابزار طراحی سایت و زبان‌های برنامه‌نویسی به‌دست می‌آید. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند کار طراحی و پشتیبانی وب سایت‌ها را بر عهده بگیرند.

فواید شغل طراح وب

طراحی وب این امکان را می‌دهد تا درکنار بروز خلاقیت با جدیدترین فناوری‌ها همگام شوید. یکی از فواید شغل طراحی وب، تقویت خلاقیت است. در این شغل می‌توانید از مهارت‌های هنری در کار روزمره خود نیز استفاده کنید. به‌علاوه، طراحانی که به‌صورت پروژه‌ای کار می‌کنند به‌ندرت از کار خود خسته می‌شوند. اگر از کار با کامپیوتر و نرم‌افزارها لذت می‌برید، مشاغل طراحی وب این فرصت را برای شما فراهم می‌کند. شغل طراح وب با خوداشتغالی به‌شما این امکان را می‌دهد تا مشتریانی که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید را انتخاب کنید و ساعات کاری و دستمزدتان را نیز خودتان تعیین کنید.

تعداد انگشت شماری از مشاغل وجود دارند که امکان اقامت در خانه را درحین کار ارائه می‌دهند. طراحی سایت یکی از این نوع مشاغل است که شما می‌توانید درکنار انجام تعهدات خود آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

معایب شغل طراحی وب سایت

یکی از معایب شغل طراحی وب سایت، نشستن طولانی مدت است. طراحان سایت به‌هنگام کار مجبورند در جلو سیستم کامپیوتر خود ساعت‌ها بنشینند. این امر باعث ایجاد خستگی به‌ویژه در چشم‌ها، پشت و گردن می‌شود که در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی به‌وجود آورد.

برخلاف شغل‌های دیگر، طراحان سایت با یک کار واحد سروکار ندارند و چندین وظیفه را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دهند. از آنجاییکه فناوری‌ها مدام درحال توسعه و پیشرفت هستند، یک طراح سایت باید همواره در حال یادگیری و آموزش باشد. درواقع تحصیلات یک طراح وب سایت هرگز به پایان نمی‌رسد.

سختی‌های طراحی سایت

یکی از سختی‌ها و مشکلات رایج در طراحی سایت، مسائل امنیتی وب سایت است. به‌روز نگه‌داشتن مسائل امنیتی وب سایت‌ها یک امر بسیار ضروری است. به‌عنوان مثال طراحان سایتی که با وردپرس کار می‌کنند، باید در فواصل زمانی معین افزونه‌های خود را به آخرین نسخه ارتقا دهند. یکی دیگر از سختی‌های طراحی سایت، ضعف در سئو است. اکثر شرکت‌ها از اهمیت بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو آگاهی دارند. اگر از نظر ترکیب اصطلاحات کلیدی و دانش فنی ضعیف باشید، کسب وکار شما در سطح پایینی قرار می‌گیرد. سرعت آپلود پایین یکی دیگر از سختی‌های طراحی سایت بوده که فایل‌های تصویری باحجم بالا، شایع‌ترین علت آن است. این امر در رتبه‌بندی توسط گوگل تاثیر منفی می‌گذارد و رتبه سایت را کاهش می‌دهد.

چند شغل مرتبط با طراح وب

طراحی وب سایت از مشاغلی است که در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته‌است. یک طراح وب سایت با استفاده از خلاقیت و مهارت‌های فنی خود به‌طراحی و ایجاد سایت می‌پردازد. فارغ‌التحصیلان طراحی وب سایت و توسعه وب، می‌توانند در طیف گسترده‌ای از مشاغل مرتبط با وب مانند شغل طراحی وب سایت، توسعه دهنده وب، تکنسین وب و مدیر وب سایت مشغول کار شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با شرکت‌های نرم‌افزار کامپیوتر، شرکت‌های فناوری اطلاعات، آژانس‌های بازاریابی و شرکت‌های طراحی گرافیک همکاری کنند.  

از دیگر شغل های مرتبط با شغل طراحی وب سایت می توان به متخصصین بازاریابی دیجیتال یا بهتر بگویم متخصصین سئو اشاره کرد که خود آن نیز از تخصص های مختلف همچون بک لینک سازی ، تولید محتوا و … تشکیل شده است. که در زمینه سئو سایت فعالیت می کنند.

بازار کار طراحی سایت

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات، هم در بخش دولتی و هم خصوصی دارای بخش طراحی سایت هستند. در اینگونه شرکت‌های بزرگ می‌توان با گسترش مهارت‌های فردی و تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب، هم کار طراحی سایت و هم توسعه وب را پوشش داد. علاوه براین، مشاغل بسیاری برای طراحان وب در آژانس‌های تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. از طرفی یک طراح وب سایت می‌تواند به‌صورت مستقل و یا با بستن قرارداد به فعالیت بپردازد.

بازار کار طراحی سایت با وردپرس

متخصصان طراحی سایت با وردپرس می‌توانند وظایف مختلفی از جمله طراحی و توسعه وب را با درک درستی از سئو، تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی و تولید محتوا جذاب با رابط کاربری ساده، انجام دهند. آن‌ها می‌توانند سایت‌های مختلفی مانند سایت‌های فروشگاهی، خبری، شرکتی و … را طراحی کنند. این افراد علاوه‌بر خلاقیت‌های گرافیگی با تسلط بر مهارت‌های بهینه‌سازی می‌توانند به‌صورت مستقل و یا استخدامی در این حرفه به فعالیت بپردازند.

زبان‌های برنامه نویسی طراحی سایت

«HTML» اولین زبان برنامه نویسی تحت وب است که برای طراحی سایت مورد استفاده گرفت. با عرضه شدن نسخه ۵ از این زبان برنامه نویسی، انقلابی در طراحی سایت به‌وجود آمد. از دیگر زبان‌های برنامه نویسی پرکاربرد می‌توان «CSS»،« Java Script» و « PHP» را نام برد.

شغل طراحی وب سایت

حقوق و درآمد شغل طراحی وب سایت

درآمد طراحان سایت باتوجه به وظایفی که در یک پروژه برعهده دارند، متفاوت خواهد بود. مهارت‌های یک طراح سایت از جمله تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی، مهارت‌های گرافیکی، مهارت در استفاده از ابزرارهای طراحی و میزان تسلط بر سئو، در میزان درآمد او بسیار نقش دارند.

البته اگر شما بخواهید درآمد بیشتری از طریق طراحی سایت داشته باشید می توانید به صورت مستقیم پروژه گرفته و با کارفرما در ارتباط باشید.

درآمد طراح سایت در تهران

حقوق طراحان سایت در ایران از چند صدهزار تومان تا چند ده‌میلیون تومان در ماه باتوجه به میزان توانایی و مهارت طراح سایت و میزان توقع مشتری، متغیر است. به‌طور متوسط حقوق یک طراح سایت در تهران از 4 تا 12 میلیون تومان در ماه است. یک طراح سایت با تسلط کامل بر زبان‌های برنامه‌نویسی و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، می‌تواند درآمد ماهیانه بالایی را در این شغل تجربه کند.

درآمد طراح سایت در آلمان

کشور آلمان بزرگترین اقتصاد در اروپا بوده که دارای فناوری پیشرفته و صنعت قدرتمندی است. همین امر این کشور را به یکی از پردرآمدترین کشورها برای طراحان وب، تبدیل کرده است. به‌طور متوسط یک طراح وب در این کشور درآمدی در حدود ۵۰ هزار دلار در سال دارد.

شغل طراحی وب سایت: درآمد طراح سایت در آمریکا

طراحان سایت در کشور آمریکا بیشترین درآمد را در دنیا نسبت به طراحان سایت در دیگر کشورها، کسب می‌کنند. درآمد سالیانه یک طراح سایت در آمریکا، می‌تواند از ۴۵ هزار دلار تا ۶۵ هزار دلار متغیر باشد. به‌طور متوسط یک طراح سایت در این کشور سالی ۵۲ هزار دلار درآمد کسب می‌کند.

درآمد طراح سایت در کانادا

طراحی سایت و توسعه دهنده وب یکی از مشاغل مورد نیاز در کشور کانادا است. این حرفه موقعیت‌های شغلی بسیاری را برای افراد ایجاد کرده‌است. حقوق یک طراح سایت در کانادا باتوجه به‌تخصص و سابقه افراد به‌طور متوسط در حدود ۳۰ دلار تا ۴۵ دلار در هر ساعت برآورد می‌شود.

سخن پایانی شغل طراحی وب سایت

برای یک طراح سایت و توسعه دهنده وب توانا و ماهر، فرصت‌های شغلی بسیاری در شرکت‌های نرم‌افزاری، فناوری اطلاعات و دیجیتال وجود دارد. شغل طراحی وب سایت می‌تواند در بین پردرآمدترین مشاغل در بسیاری از کشورها قرار گیرد. حالا اگر قصد دارید یک طراحی وب سایت بشید می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
  1. محمد

    سلام و درود
    خوشحالم که با سایت خوب شما آشنا شدم. الان ساعت ها که دارم مطالب سایت شما را مطالعه می کنم و خواستم از این همه زحمت شما بابت تولید محتوا خوبتون تشکر کنم.

    1. امیر شیخ زاده

      سلام
      خوشحالیم که تونستیم کمکی کرده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.