نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

امیر شیخ زاده وبلاگ 01 آگوست 2021
نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

هنگامی که فروشگاه الکترونیکی شما نتواند راهی برای حفظ کاربران هدفش و افزایش تعامل بازدیدکنندگان سایت پیدا کند، با مشکلات و نواقص فراوانی مواجه می‎شوید. به این ترتیب، بسیاری از کسب و کار ها و اشخاصی که وب سایت اینترنتی دارند خواهان دستیابی به نکات و ترفندهایی برای افزایش میزان تعاملات پیج خود و در نهایت فروش محصولات و خدماتشان هستند. به عنوان مثال، آنها خواهان طراحی وب سایت فروشگاهی سریع و راحت هستند. زمانی که فروشگاه الکترونیکی شما فرآیند خرید ساده‎تر و سریعتر را اجرا می‎کند، کاربران با رضایت بیشتری به خرید و جستجو در سایت الکترونیکی شما خواهند پرداخت.

به همین دلیل، کسب و کار ها خواهان سرمایه گذاری بر ویژگی‎های طراحی فروشگاه آنلاین خود هستند. آنها می‎دانند به این صورت رابط کاربری بی عیب و نقصی را برای بازدید کنندگان خود خلق می‎کنند. چنین ویژگی‎هایی به بهبود تعامل کاربران با فروشگاه الکترونیکی کمک کرده و تجربه‎ای به یاد ماندنی برای آنها خلق می‎کند. علاوه بر این، صاحبان و مدیران فروشگاه‎های اینترنتی می‎توانند تعداد بازدیدکنندگان روزانه خود را با این کار افزایش دهند. در ادامه به نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی می‎پردازیم. هر کسب و کاری که در سال ۲۰۲۱ وب سایت اینترنتی خود را راه اندازی کرده باشد، باید اطلاعات زیادی درباره موارد ذیل داشته باشد. در غیر اینصورت، پس از مدتی در کار خود با شکست مواجه می‎شود.

ویژگی‎های ضروری طراحی وب سایت فروشگاهی

از جمله نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی که باید حین راه اندازی فروشگاه اینترنتی در نظر داشت، می‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • جستجوگر پیشرفته ( Search Wizard )
  • اسلایدهای Carousel
  • مگامنو
  • خبرنامه پاپ آپ | Pop-up
  • مقایسه محصول
  • بنرهای تجاری
  • آنالیز و بررسی‎ها
  • میز راهنما| Help Desk
  • Wishlist یا لیست علاقه مندی‎ها
  • Call to action یا فراخوان به عمل

Search Wizard

یکی از اولین ویژگی‎هایی که باید برای طراحی وب سایت تجارت الکترونیک در نظر داشت، استفاده از Search Wizard است. بد نیست بدانید، کلیه کاربران علاقه‎مند به کلیک روی لیست پیوندها برای دستیابی به محصولات یا خدمات مورد علاقه خود نیستند.  گاها، بعضی از کاربران خواهان تایپ نام یا مدل محصول یا خدمت مدنظرشان و دستیابی به اطلاعات و داده‎های محصول هستند. به این ترتیب، کاربران نیازمند یک قابلیت جستجوی پیشرفته در سایت شما برای کسب اطلاعات درباره محصول یا خدمت هستند.

در اینجا، Search Wizard به کمک طراحان سایت‎های فروشگاهی آمده است. این برنامه می‎تواند حجم زیادی از داده‎های مرتبط با جستجو را در زمان کمی پیدا کرده، سپس آنها را آنالیز نموده و در اختیار کاربر قرار دهد. البته، ویژگی‎ها و قابلیت‎های فوق العاده Search Wizard به اینجا ختم نمی‎شود. این برنامه می‎تواند به محض شروع تایپ کاربر (تایپ حداقل سه کلمه) داده‎های مربوطه را متناسب با کلمات تایپ شده در اختیارش قرار دهد. همچنین، می‎تواند همه نتایج مربوط به جستجو را در صفحه برای کاربر نمایش دهد.

اگرچه ممکن است همه مشاغل و بیزینس‎های الکترونیکی نتوانند از Carousel Slides استفاده کنند، اما این روش برای جذب بازدیدکنندگان سایت صفحه اصلی بسیار موثر و کاربردی است. تجار می‎توانند محصولات پر فروش و تبلیغات خود را به منظور جلب توجه کاربران برای آنها در سایت به نمایش بگذارند. کاربرد این تکنیک بسیار تأثیرگذار و موثر است. ادغام Carousel Slides در فروشگاه الکترونیکی شما به تلاش زیادی نیاز ندارد. همچنین، با استفاده از این روش تجار می‎توانند فرصت در اختیار قرار دادن داده‎ها و اطلاعات برجسته خود را به محض ورود کاربران به دست آورند. هنگامی که از SKU های بیزینس تصاویر جذاب و تاثیرگذاری به کاربر ارائه می‎شود، میزان کلیک‎ها و بازدید آنها هم از صفحات افزایش می‎یابد.

Megamenu یا منوی بزرگ

از دیگر ویژگی‎های کاربردی و کارآمد طراحی وب سایت تجارت الکترونیک می‎توان به وجود  Megamenu پیشرفته که کلیه محصولات یا خدمات شما را به طور مرتب در دسته‎ها و زیر مجموعه‎های مختلف لیست کرده و در اختیار کاربران هدفتان قرار دهد، اشاره کرد. به این ترتیب، کاربران می‎توانند در سریعترین زمان ممکن به محصول یا خدمت مدنظرشان دست پیدا کنند. علاوه بر این، Megamenu باعث افزایش ریسرچ و بازدید از صفحات داخلی وب سایت اینترنتی شما می‎شود. در نهایت، کاربر لذت بیشتری از جستجوی خود خواهد برد.

تجار می‎توانند کلیه SKU های خود را تفکیک کرده و سپس آنها را در دسته‎ها و زیرمجموعه‌های مختلف به صورت منظم و فهرست شده در سایت و فروشگاه الکترونیکی خود قرار دهند. به این ترتیب، آنها یکی از ویژگیهای طراحی فروشگاه های آنلاین که باعث بهبود تجربه کاربری کاربر می‎شود، را برای فروشگاه خود خلق و استفاده کرده‎اند. کاربر با یک جستجوی ساده می‎تواند نقشه سایت را به راحتی پیدا کرده و از آن متناسب با نیاز خود استفاده کند. در ضمن، طراحان می‎توانند از  نمادها و تصاویر هم به منظور افزایش زیبایی دسته‎ها استفاده کنند. به این ترتیب، کاربر سریعتر محصولات مدنظر خود را پیدا کرده و نسبت به خرید آنها اقدام می‎کند. علاوه بر این، این روش بر زیبایی و طراحی بصری وب سایت نیز می‎افزاید.

خبرنامه پاپ آپ | Pop-up

یکی از راه‎های افزایش تعامل و ارتباطات با مشتریان وفادار سایت خبررسانی به آنها از طریق خبرنامه سایت است. طراحان سایت می‎توانند با افزودن یک پنجره Pop-up به صفحه اصلی وب سایت خود بعد از مدتی نظر کاربران را جلب کنند. کاربران و بازدیدکنندگان فروشگاه با کلیک بر این خبرنامه و وارد کردن آدرس ایمیل خود می‎توانند آخرین اطلاعات را در رابطه با محصولات، خدمات، تخفیف‎ها، جشنواره‎ها، طریقه فروش محصولات و… کسب کنند. توجه داشته باشید، خبرنامه Pop-up  شما باید متناسب با نحوه فعالیت فروشگاه اینترنتی شما باشد.

خبرنامه Pop-up جز یکی از بهترین ویژگی‎های طراحی وب سایت تجارت الکترونیک با هدف جذب مشتری بیشتر است. حتی ممکن است کاربرانی که تا به حال از فروشگاه اینترنتی شما خرید نکرده‎اند، پس از مدتی به واسطه ایمیل‎های دریافتی از شما به خریداران وفادارتان تبدیل شوند. در ضمن، طراحان و مدیران فروشگاه‎ها می‎توانند کمی در این حوزه خلاق باشند و با اشتراک گذاری خبرهای مرتبط و روز بیزینس خود نظران کاربران بیشتری را جلب کنند. در انتها، باید گفت خبرنامه ‎ها جز نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی و بهبود ارتباطات با مخاطبان هدف هستند.

مقایسه محصول یا Product Comparison

گاها مشاهده شده هنگامی که فروشندگان اقدام به مقایسه دو محصول با یکدیگر می‎کنند، به فروش بیشتری دست پیدا می‎کنند. باید گفت طراحان فروشگاه‎های الکترونیکی هم می‎توانند از این ایده به منظور افزایش میزان فروش فروشگاه اینترنتی خود بهره ببرند. هنگامی که کاربران دو محصول را با یکدیگر مقایسه می‎کنند سریعتر و راحتتر تمایل به خرید محصول یا خدمت ارائه شده دارند. در این سناریو، تجار می‎توانند با استفاده از یک ابزار ساده یعنی مقایسه محصولات خود سریعتر و راحتتر به فروش محصولاتشان بپردازند.

هنگامی که فروشنده چندین محصول مختلف را از جنبه‎ های متنوع بررسی و آنالیز می‎کند،  به درک بهتر مخاطب از محصولات و خدمات کمک می‎کند. فروشندگان می‎توانند با توجه به صنعت، رنگ، ابعاد، وزن، قیمت و موارد دیگر به مقایسه محصولات با یکدیگر بپردازند. به این ترتیب، مشتریان با دستیابی به اطلاعات فنی محصولات برتر و مورد نیاز خود را انتخاب کرده و آن را خریداری می‎کنند.

بنرهای تجاری

از دیگر نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی استفاده از بنرهای تجاری در صفحه اصلی وب سایت به منظور جلب توجه مخاطبان بیشتر است. پیشنهاد می‎شود، بنرهای تجاری خود را جسورانه، خلاقانه، پویا، رنگارنگ، پرمحتوا، شیک، زیبا و همراه با جذابیت بصری طراحی کنید. هنگامی که نکات ذکر شده در طراحی بنر تجاری رعایت می‎شوند، مخاطبان بیشتری را به سمت خود می‎کشانند.

قطعا، هر آنچه در یک بنر تجاری مورد استفاده قرار می‎گیرد، باعث جذب مخاطب نمی‎شود. اما هدف طراحی بنری زیبا، جذاب، موثر و بامفهوم است. به این ترتیب، تجار می‎توانند محصولات بیشتری را در مدت زمان کمتری به فروش برسانند. هنگامی که طراحان وب سایت از بنرهای خلاقانه و جذاب در صفحه اصلی سایت خود استفاده می‎کنند، احتمال اینکه کاربر روی بنر کلیک کند، افزایش می‎یابد و در نهایت، می‎توان محصولات و خدمات بیشتری را به فروش رساند.

آنالیز و بررسی‌ها

بررسی و آنالیز محصولات و خدمات ارائه شده در فروشگاه‎های تجارت الکترونیکی جز اصول موفق طراحی وب سایت فروشگاهی است. هنگامی که به آنالیز محصولات یا خدمات در فروشگاه اینترنتی پرداخته می‎شود، نظرات مثبتی از کاربران گرفته می‎شود. زیر کاربران می‎دانند می‎توانند به نظرات و آنالیزهای طراحان و کاربران دیگر درباره محصول مدنظر اعتماد کنند. در نهایت،  خلق حس اعتماد باعث افزایش خرید کالا یا خدمت می‎شود. هر چه بررسی و آنالیزها صادقانه‎تر باشند، برای وب سایت اینترنتی شما بهتر است.

میز راهنما| Help Desk

میز راهنمای یا  Help Desk باعث می‎شود مشتریان سریعتر و راحتتر بتوانند سفارشات خود را در سایت الکترونیکی شما ثبت کنند. در ضمن، طراحان وب سایت الکترونیکی می‎توانند با اشاره به رفع مشکلاتی که ممکن است در حین ثبت سفارش رخ دهند، کاربران بیشتری را تشویق به استفاده از میز راهنما کنند. شما می‎توانید اطلاعات ضروری را درباره نحوه کار و استفاده از میز راهنما از طریق خبرنامه پاپ آپ خود برای کاربران هدفتان ایمیل کنید.

Wishlist یا لیست علاقه مندی‎ها

از دیگر نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی ارائه قابلیت افزودن محصول یا خدمات دلخواه به لیست علاقه مندی‎ها است. هنگامی که طراحان قابلیت ایجاد لیست علاقه مندی‎ها و به اشتراک‎گذاری آن لیست را در شبکه‎های اجتماعی دیگر برای سایت خود فعال می‎کنند، نظر مخاطبان هدف خود را جلب می‎کنند. در ضمن، کاربران بدین صورت می‎توانند لیست محصولات و یا خدمات فروشگاه شما را برای دوستان و نزدیکانشان ارسال کنند که این مسئله می‎تواند باعث افزایش فروش شما شود.  استفاده از Wish Lists یک روش کاربردی و عالی برای ایجاد لیست خرید و یا هدیه است. همچنین، کاربر می‎تواند از این ابزار مفید برای يادآوری خریدهای آتی خود هم بهره ببرد.

Call to action یا فراخوان به عمل

آخرین اصل طراحی وب سایت فروشگاهی استفاده از CTA چشم‎نواز، کاربردی، شیک و برجسته در فروشگاه الکترونیکی‎تان است. اینکه، مدیران فروشگاه اینترنتی بتوانند کاربران خود را ترغیب به تعامل بیشتر با سایت کنند، یکی از ویژگی‎های لازم و ضروری هر وب سایت موفقی است. شما می‎توانید از طریق داشتن صفحه تماس با ما این قابلیت را به کاربران خود بدهید.

جمع بندی نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی در سال ۲۰۲۱

در انتها، حتما نکات فوق را در حین طراحی وب سایت فروشگاهی خود در نظر گرفته و متناسب با آنها وب سایت خود را ارتقا دهید. اگر تصور می‎کنید در یکی از ویژگی‎های فوق ضعف دارید می‎توانید با به کار بردن استراتژی‎ها و برنامه‌های کاربردی به رفع ضعف و ارتقای سایت خود دست یابید. فراموش نکنید، مخاطبان هدف شما باید با سایت شما تعامل داشته باشد. در غیر اینصورت، شما پس از مدتی جایگاه خود را نسبت به رقبایتان از دست می‎دهید. در آخر، باید گفت با برنامه‎ریزی منطقی و اصولی می‎توان کلیه ضعف‎ها و مشکلات موجود در حوزه طراحی سایت فروشگاهی را رفع کرد. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.