چک لیست سئو محتوا

امیر شیخ زاده وبلاگ 16 آگوست 2021
چک لیست سئو محتوا

شبیه حل یک معما، به اتمام رسیدن نوشتن یک پست برای وبلاگ حس خیلی عالی دارد. امروزه، وردپرس به عنوان پرطرفدار‌ترین گزینه‌ی پلتفرم وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شود. برای اطمینان از اینکه پست وردپرس شما بالاترین شانس را برای بازدید، خوانده شدن و به اشتراک‌گذاری داشته باشد، باید در انتشار اصولی آن کوشا باشید. ضمنا چک لیست سئو محتوا هم به شما کمک می‌کند. همانطور که می‌دانیم، بهترین روش‌های بازاریابی برای بازدید و وبلاگ نویسی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)  و اتخاذ شیوه‌ی متناسب با محتوای کار شما برای موتورهای جستجو قبل از ارسال یک پست است. بنابراین، برای سهولت کار شما، ما چک لیست سئو محتوا را برای کمک به بهبود دسترسی و خوانایی پست بعدی وبلاگ شما ایجاد کرده‌ایم:

سئو دقیق کلید بالارفتن بازدید از وبلاگ شما و خواندن مطالب‌تان است

1.   کلمات کلیدی هدفمند

کلمات کلیدی، کلمات و یا عباراتی هستند که فکر می‌کنید مردم در موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات مربوط به موضوعات خاص استفاده خواهند کرد. هر پستی که می‌نویسید باید یک کلمه کلیدی اصلی یا عبارت کلیدی را که بیشترین ارتباط را با پست شما دارد هدف قرار دهید. هدف؟ اینکه شما می‌خواهید وبلاگتان در رتبه‌بندی جستجو و نتایج جستجو نشان داده شود.

برای اینکه بهترین انتخاب را در یافتن کلمه‌کلیدی برای متن و موتور جستجو داشته باشید، از ابزار کلمات کلید (Google’s keyword tool) Google استفاده کنید .همچنین ما به شما SEMrush, Moz, Keywords Everywhere را هم پیشنهاد می‌کنیم. همچنین یک گزینه رایگان برای تیم‌های با بودجه محدود Ubersuggest  است.

میانگین تعداد جستجوی ماهانه‌ ازکلمات کلیدی شما، میزان رقابت آن را نشان می‌دهد و همچنین کلمات کلیدی مرتبط و ارتباط آنها را نیز نشان می‌دهد.

کلمات کلیدی موردنظر در هنگام جستجوی سوالات نیز مهم هستند. این زمانی است که یک کاربر در مقابل کلمات کلیدی یک عبارت یا جمله کامل را در گوگل تایپ می‌کند.

2.   یک عنوان جذاب پیدا کنید

یک عنوان موثر عنوانی است که از بهترین شیوه‌های SEO در وبلاگ استفاده می‌کند، به این معنی که به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص است و در واقع برای خوانندگان جذاب است. اگر چک لیست سئو محتوا ما را دنبال کنید به شما راهکار‌های بیشتری هم خواهیم داد.

به طور متوسط، فقط 20 درصد از بینندگان، بیشتر از یک عنوان را می‌خوانند، به این معنی که موفقیت کل پست شما بستگی زیادی به موفقیت عنوان شما دارد. بنابراین عنوان خود را برجسته کنید. آن را بهینه کنید!
  • یک عنوان مختصر و توصیفی را انتخاب کنید که مناسب SEO باشد. این امر باعث می شود که خوانندگانی که به متن های کوتاه علاقه‌مند هستند جذب متن شما شوند.
  • کلمه کلیدی که هدف اصلی (متن شما) است یا عبارت کلیدی‌تان را در عنوان وارد کنید.
  • برای القای حس کنجکاوی، آن را با صفات و قیدهای جذاب همراه کنید.
  • به خاطر داشته باشید که خوانندگان مواردی مانند لیست‌ها، مواردی که سود انها در ان باشد و عبارت چگونه انجام دهید را بهتر بررسی می‌کنند.
  • عنوان خود را زیر 55 کاراکتر بنویسید. (یا اگر از افزونه وردپرس مانند Yoast استفاده می‌کنید که به شما این امکان را می‌دهد که عنوان SEO را جدا از عنوان صفحه اصلی خود را مشخص کنید، عنوان “SEO” مختصرتری را در دست داشته باشید)
  • بر طبق گزارش Orbit Media ، یکی از راه‌های نوشتن تگ عنوان به این صورت است “کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی ثانویه – نام تجاری. ”

به عنوان مثال، اگر پست وبلاگ شما تماماً در مورد عبارت کلیدی “استراتژی های بازاریابی محتوا” باشد، ممکن است عناوینی مانند:

  • چگونه می‌توان درخشان‌ترین استراتژی‌های بازاریابی محتوا را ایجاد کرد.
  • 10نکته برای استراتژی‌های بازاریابی محتوا مطمئن.
  • با استفاده از این استراتژی‌های بازاریابی محتوا کسب و کار خود را به سود هنگفتی برسانید.
  • آیا استراتژی‌های اثبات شده بازاریابی محتوا را پیدا نمی‌کنید؟

در پایان، چند عنوان احتمالی را بنویسید، آنها را با همکاران یا دوستان خود به اشتراک بگذارید و ببینید چه واکنشی را دریافت می‌کنید. به همین مرحله بسنده نکنید و عادت کنید که انواع مختلف عنوان‌های 1 و 2 را در مقابل یکدیگر تست کنید. این امر به تخصص پیدا کردن شما برای پیدا کردن منطبق‌ترین عنوان‌ها کمک می‌کند و انواع انتخاب‌ها را برای یافتن عنوان در اختیارتان قرار می‌دهد. در نهایت این کار برای شما راحت‌تر می‌شود و می‌توانید عناوین موثر را سریع‌تر و با اعتبار بیشتر انتخاب کنید.

3.   یک URL مناسب برای SEO بهینه کنید

آدرس اینترنتی((URL یا پیوند یکتا شما مستقیماً در زیر عنوان در وردپرس یافت می‌شود. بنابراین به سادگی مشخص است که URL مورد نظر شما، شامل چه عبارت‌هایی می‌شود. اگر این مورد را تغییر ندهید، وردپرس معمولاً از عنوان شما استفاده کرده و کلمات را وارد می‌کند، که ایده آل نیست.

  • برای URL های مناسب SEO، توصیه می‌کنیم آن را بین 50 تا 80 کاراکتر انتخاب کنید. (این عبارت باید شامل عبارت کلیدی مورد نظر شما باشد.)
  • به طور کلی،URL کوتاه نرخ کلیک بیشتری دارد و به راحتی قابل خواندن و درک برای Googlebot است. برای درک بهتر تا انتهای چک لیست سئو انتشار محتوا با ما همراه باشید.

4.   قالب بندی و سازماندهی Body Copy

به طورکلی یک پست وبلاگ با تنوع بالا اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن خوب است، اما یک پست وبلاگ کاملاً بهینه شده با SEO با محتوای مناسب قالب‌بندی شده و مناسب موتورهای جستجو بسیار بهتر است و استقبال بیشتری را از میان خوانندگان شما به همراه دارد. در اینجا برخی از شیوه‌های SEO وبلاگ در هنگام ایجاد محتوا ذکر شده است:

مورد اول: از نظر BodyCopy به صورت راهبردی محتوا خود را سازماندهی کرده و خواندن آن را با رعایت موارد زیر آسان‌تر کنید:

  • برچسب “بیشتر بخوانید”: از این روش برای کوتاه کردن و کنترل میزان متن قابل مشاهده در صفحات اصلی و بایگانی وبلاگ خود استفاده کنید. برای درج آن، Alt+Shift+T را در نقطه مورد نظر فشار دهید.
  • جداکردن و تأکید: از اعلانات، لیست‌های شماره‌گذاری شده، نقل قول‌‌ها، فونت‌های پررنگ و ایتالیک (کج) برای جدا کردن، پررنگ کردن یا تأکید بر یک نکته مهم استفاده کنید.
  • بخش عملی برای پایان رساندن متن: در این قسمت از خوانندگان دعوت می‌شود که از شما سوال بپرسند. به آنها بگوید که برای کسب اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنند و یا آنها را دعوت می‌کنید تا با شما در رسانه‌های اجتماعی یا از طریق کامنت‌گذاری همکاری کنند. در هر صورت، CTA  شما طوری طراحی شده است که تأیید کند این پست برای مخاطبان خاص شما نوشته شده است.

مورد دوم: با استفاده از موارد زیر به موفقیت SEO در body copy خود دست پیدا کنید.

  • عبارت کلیدی هدفمند شما: این مورد را حداقل یکبار در عنوان، توضیحات متا، نشانی اینترنتی و در نسخه متن اصلی، ترجیحاً در پاراگراف اول استفاده کنید. اما اگر استفاده از عبارت کلیدی غیرطبیعی به نظر می‌رسد، با اجبار یا به صورت غیرطبیعی این کار را نکنید. شما در ابتدا برای مخاطبان خود بنویسید در مرحله‌ی دوم برای گوگل.

 “همیشه اول برای مخاطبان خود بنویسید سپس برای گوگل”

  • برچسب H2 و H3: اینها زیر عنوان‌هایی در سراسر پست وبلاگ شما هستند. که نه تنها محتوا را تقسیم می‌کنند و باعث خواندن بیشتر می‌شوند، بلکه عنکبوت‌های موتورهای جستجو را قادر می‌سازند تا به راحتی در پست شما خزیده و ان را رتبه‌بندی کنند. بنابراین، H2sو H3s ها مکان‌های خوبی برای استفاده از عبارت کلیدی شما هستند.
  • پیوندهای داخلی و خارجی: یک پست خوب به سایر منابع و محتوای مفید و مرتبط پیوند می‌دهد. این پیوندها می‌توانند ایده‌های شما را بدون نیاز به توضیحات در متن اصلی(محتوای فعلی) توضیح دهند و ربات‌های جستجو را قادر می‌سازند تا پست‌های قدیمی شما را دوباره بررسی کنند. پیوند داخلی در سایت شما به موتورهای جستجو سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که کدام صفحات در سایت‌تان (برای عنوان مورد نظر) بهترین منابع هست، بنابراین پیوند مجدد به سرویس‌های صفحه‌تان بهترین عمل است.

 در مورد پیوندهای خارجی، پیوند دادن به سایت‌هایی با دامنه خوب، بهترین روش بهینه سازی SEO و راه خوبی برای ایجاد روابط در صنعت شما و کسب پیوند مجدد(به سایت شما) است. در صورت امکان حداقل 2 تا 3 فرصت پیوند در هر پست را امتحان کنید و مطمئن شوید پیوندهای خارجی شما در یک پنجره جدید باز می شوند. اطمینان حاصل کنید که پیوندهای خارجی خود را نیز به صورت دوره‌ای زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که به پست‌هایی که خطای 404 را نشان می دهند پیوند نمی دهید.

  • متن لنگر به خوبی نوشته شده باشد: در مورد پیوند دادن، مهم است که متن لنگر یا متن قابل کلیک را در پیوند، کوتاه و جذاب نگه دارید. متن باید محتوای پیوند را منعکس کند و آن را به پست وبلاگ شما مرتبط کند. در صورت امکان، کلمات کلیدی هدفمند را وارد کنید!

به یاد داشته باشید که اکثر خوانندگان شما، مانند Google – فقط پست شما را اسکن می‌کنند، بنابراین تا آنجا که ممکن است با نحوه ارائه اطلاعات خود هماهنگ باشید. آن را اسکن کنید و در صورت امکان به تصاویری خلاقانه فکر کنید. این کار را به درستی انجام دهید، آنها احتمالاً برای موارد بیشتر باز خواهند گشت!

5.   ارائه گویا یک متای توضیحی

توضیحات متای شما قطعه‌ای از متن است که در زیر عنوان شما در نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شود. بنابراین، مهم است که کلمه کلیدی اصلی خود را در این مورد (که Google با متن پررنگ نشان می دهد) به‌کار ببرید و نگارش جذاب داشته باشید. که باعث جلب و تشویق کلیک‌کنندگان وجستجوگرانی شوید که به دنبال بهترین مقاله در جستجوی‌شان هستند.

برای کمک به سهولت در این مرحله، سعی کنید از افزونه همه جانبه بهینه‌سازی SEO مانند aforementioned WordPress SEO توسط Yoast استفاده کنید. افزونه‌هایی مانند این یک راه عالی برای اطمینان از آن است که همه‌ی تنظیمات چک لیست بهینه سازی SEO و حتی برخی موارد فراتر از موارد ذکر شده در این مقاله را استفاده می‌کنید. لازم به ذکر است این چک لیست سئو محتوا است.

6.   از یک تصویر با ویژگی مناسب قالب بندی شده استفاده کنید

مردم تصاویر را دوست دارند و به زبان ساده، پست‌های حاوی تصاویر بازدید بیشتری دارند. هنگام کار بر روی طراحی وب سایت، الگو و پست‌های وبلاگ، حتما به یاد داشته باشید که از تصاویری استفاده کنید که یا شخصاً متعلق به شما هستند و یا دارای حق چاپ نیستند.

برای دریافت بهترین شاخصه‌ها برای تصاویر مهم خود، موارد زیر را انجام دهید:

  • اندازه رسانه (تصویر یا ویدئو) خود را متناسب با عرض فضای پست خود تغییر دهید.
  • نام فایل را تغییر دهید و عنوان، متن ALT و زیرنویس حاوی عبارت‌کلیدی اصلی شما باشد تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو می‌توانند ارزش آن را فوراً تشخیص دهند.
  • مطمئن شوید که توضیحات تصویر را در قسمت توضیحات اضافه کرده‌اید تا تصویر خود را برای تمام بازدیدکنندگان بهینه کنید.

(امروزه) قراردادن تصاویر از همیشه مهمتر هستند. زیرا حدود 3٪ از کاربران هنگام جستجو در Google بر روی نتایج تصویر کلیک می‌کنند.

همچنین مهم است که (قالب) وبلاگ شما برای موبایل هم مناسب باشد یا از طراحی مناسب استفاده کند زیرا اکثر مردم از تلفن هوشمند خود به جای رایانه برای جستجوی محتوا استفاده می‌کنند. چرا این مهم است؟ اگر مطالب و تصاویر شما در iPhone شما زیبا به نظر برسد، نه تنها از نظر بصری جذاب‌تر است، بلکه در نتایج  Google-صفحات بهینه شده برای موبایل ابتدا نمایش داده می‌شوند.

7.   دسته ها و برچسب های مناسب را انتخاب کنید

هفتمین گزینه در چک لیست سئو محتوا مربوط به دسته ها و برچسب ها می باشد .دسته‌ها نشان‌دهنده، گروه‌بندی صحیح پست‌ها در وبلاگ شما هستند، در حالی که از برچسب‌ها برای توضیح بیشتر پست و موضوع استفاده می‌شود.

  • مطمئن شوید که دسته یا دسته‌هایی را که بیشتر به پست شما مرتبط هستند انتخاب کرده‌اید. توجه ویژه‌ای به نحوه تأثیرگذاری دسته بندی بر URL تان داشته باشید. در برخی موارد، انتخاب یک دسته (مرتبط‌ترین) بر انتخاب چند گزینه ترجیح داده می‌شود. این مورد تا حد زیادی به استراتژی محتوای خاص سایت شما بستگی دارد.
  • مناسب‌ترین برچسب‌ها را اضافه کنید. اگرچه متا تگ‌ها دیگر سئو چندانی ندارند، اما استفاده از تگ هوشمند در سایت شما می‌تواند برای خوانندگان شما مفید باشد.
  • نویسنده و پیش نمایش پست خود را اضافه کنید

اکنون زمان آن است که مراحل‌نهایی را به پست وبلاگ را طی کنید. اگر بیش از یک کاربر برای ایجاد پست به وبلاگ شما دسترسی دارد، احتمالاً یک افزونه “جعبه نویسنده” ایجاد کرده‌اید. فراموش نکنید که مولف مناسب برای پست را تعیین کنید و با اینکار به آن(محتوا) اعتبار دهید.

پیش نمایش پست یک روش بی عیب و نقص است که شما مطمئن بشین همه چیز را همانطور می‌بینید که خوانندگان شما می‌خواهند ببینید. این روش کمک می‌کند شما هرگونه خطا که ممکن است از چشمانتان پنهان شده باشد را ببینید. بعد از اینکه همه چیز را در پست وردپرس تنظیم کردید، پنج دقیقه استراحت کنید تا چشم‌ها و ذهن‌تان باز شود. سپس، به میز خود برگردید، پیش نمایش را مشاهده کنید و ببینید آیا آنقدر راضی هستید که این موضوع را با جهان به اشتراک بگذارید.

شما به عنوان یک وبلاگ نویس، زمان زیادی را صرف جمع آوری، سازماندهی و ایجاد محتوای جذاب با هیجان زیادی کرده‌اید، بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای انتشار صحیح آن، انجام داده‌اید.

قبل از اینکه از خود بپرسید که “چه کسی شاهکار من را می‌خواند؟ چه کسی قرار است آن را به اشتراک بگذارد؟ چه کسی به خاطر آن تبدیل به مشتری می‌شود؟ ” مطمئن شوید که ترمز خود را فشار داده‌اید تا ابتدا از خود بپرسید: “آیا من هر آنچه در توان دارم را انجام داده‌ام تا پست وبلاگم مورد توجه قرار گیرد؟”

9.   مطالب خود را از طریق رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

علاوه بر نوشتن یک پست وبلاگ مناسب SEO که در موتورهای جستجوی نزدیک و دور ظاهر می‌شود، باید در مورد نحوه بازاریابی محتوای خود نیز فکر کنید. پست‌های وبلاگ یک ابزار بازاریابی دیجیتال عالی هستند، اما مهم است که بدانید چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش دسترسی خود استفاده کنید.

جستجوی اجتماعی اصطلاحی است که در آن موتورهای جستجو شبکه اجتماعی کاربر را در نحوه نمایش نتایج پس از یک تنظیم یا پرس و جو از کاربر تعیین می‌کنند. چرا این یکی از بهترین شیوه‌های SEO در وبلاگ است؟ محتوایی که بیشتر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود در موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارد زیرا تعداد پیوندهای ورودی و ترافیک آن افزایش می‌یابد.

 در اینجا چند نکته خوب از HubSpot  برای افزایش استراتژی اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی آورده شده است:

  • نمادهای رسانه‌های اجتماعی را در وبلاگ خود قرار دهید. این راهی آسان برای خوانندگان است تا مطالب شما را با چند کلیک ساده به اشتراک بگذارند.
  • کاربران را تشویق کنید تا لینک‌ها را توییت کنند. کلیک روی توییت، یک گزینه محبوب است که به خوانندگان اجازه می‌دهد قسمتی از محتوای شما را توییت کنند.
  • نمادهای رسانه‌های اجتماعی را در بیو نویسنده قرار دهید. از نویسندگان وبلاگ خود بخواهید حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را پیوند دهند، این کار می‌تواند ظاهر پست‌ها را در صفحات رتبه بندی موتورهای جستجو بهبود بخشد.

از این چک لیست سئو محتوا برای انتشار پست های موفق وبلاگ خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که هر بار پست‌های وبلاگ موفق خود را مانند یک متخصص منتشر می‌کنید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
  1. رضا

    خیلی عالی هستش کاش به صورت فایل هم قرار می دادید برای دانلود

    1. امیر شیخ زاده

      در اولین فرصت اضافه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.