بسته بندی محصول را چگونه طراحی کنیم؟

پارسا حبیبی وبلاگ 03 مه 2021
بسته بندی محصول را چگونه طراحی کنیم؟

بسته بندی محصول ، به عنوان یک رشته طراحی گرافیکی ، خود یک صنعت است. آژانس های طراحی چند ملیتی مانند Landor ، CBA’a و Coley Porter Bell صدها طراح را به کار می گیرند که تقریباً به طور کامل بر ایجاد برند های قدرتمند از طریق طراحی بسته بندی و نام تجاری تمرکز کنند.

بسته بندی جهان را مرتب نگه می دارد. چه بسته ای برای M&M باشد و یا بطری ای که ذرات مایع لذیذ یک نوشیدنی را در کنار هم نگه میدارد. چیزهایی که ما در آنها  قرار می دهیم و از آنها به عنوان بسته بندی اسم میبریم، مهم هستند!

بنابراین بسته بندی محصول چیست؟ طراحی بسته بندی محصول به ایجاد نمای خارجی یک محصول اشاره دارد. این شامل انتخاب در مواد و فرم و همچنین گرافیک ، رنگ و فونت هایی است که برای بسته بندی ، جعبه ، قوطی ، بطری یا هر نوع ظرف استفاده می شود.

 

مانند هر طراحی خوب ، بسته بندی هم داستانی را روایت می کند. این همچنین یک تجربه نفسانی است که به معنای واقعی کلمه ما را از طریق بینایی ، لمس و صدا درگیر می کند (و بسته به محصول / بسته بندی ممکن است بو و مزه داشته باشد). همه این جزئیات به ما کمک می کند تا بفهمیم محصول محصور شده برای چه کاری است ، چگونه باید استفاده شود ، چه کسی باید از آن استفاده کند و شاید مهمتر از همه اینکه آیا باید کالایی را بخریم یا نه.

 

قبل از اینکه طراحی بسته بندی خود را شروع کنید:

سه سوال وجود دارد که باید قبل از شروع به طراحی بسته بندی یک محصول به آنها پاسخ دهید:

محصول چیست؟

چه کسی محصول را خریداری می کند؟

مردم چگونه محصول را خریداری می کنند؟

بگذارید عمیق تر به این موارد نگاه کنیم:

محصول چیست؟

سوال سختی نیست ؛ چه چیزی می فروشید؟ اندازه آن چقدر است؟ از چه موادی ساخته شده است؟ ظریف است؟

این سوال به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا بسته بندی محصول شما ضروریات خاصی دارد یا خیر. به عنوان مثال ، یک محصول ظریف به بسته بندی ایمن تری نیاز دارد. از طرف دیگر، چیزی که بزرگ یا دارای ابعاد عجیب باشد، ممکن است به جای باکس یا جعبه، به یک راه حل خاص یا بسته بندی سفارشی نیاز داشته باشد.

 

چه کسی محصول را خریداری می کند؟

آیا این محصول قرار است توسط آقایان ، زنان یا هر دو استفاده شود؟ مخصوص کودکان یا بزرگسالان است؟ آیا به افرادی که از نظر محیط زیست آگاهی دارند ، داده می شود؟ به کسانی که بودجه دارند یا درآمد قابل استفاده زیادی دارند؟

بسته بندی یک محصول باید مورد توجه مصرف کننده ایده آل آن باشد. قبل از شروع مراحل طراحی، مهم است که بدانید که آن مصرف کننده چه کسی است. محصولات برای افراد مسن ممکن است به متن بزرگتری نیاز داشته باشند. متناوباً ، اقلامی که به مشتری ثروتمندی متصل می شوند ، باید موادی را که احساس تجمل را ایجاد می کنند ، در نظر بگیرند.

 

 

 مردم چگونه محصول را خریداری می کنند؟

آیا آنها آن را در یک سوپرمارکت خریداری می کنند؟ یک بوتیک کوچک؟ آنلاین؟

اگر محصول به صورت آنلاین فروخته شود و به بازار عرضه شود، ممکن است بخواهید در مورد بسته بندی آن متفاوت فکر کنید تا اینکه در یکی از قفسه های فروشگاهی بزرگ در جعبه ای قرار بگیرد.

مواردی که به صورت آنلاین فروخته می شوند ، احتمالاً نباید فضای اضافی زیادی داشته باشند كه باعث ایجاد لغزش محصول یا خم شدن بسته ی آن شود. و آنهایی که در یک قفسه بوتیک قرار دارند، باید توجه خریدارانی را که از کنار آن عبور میکنند را جلب کنند.

محتوایی که باید روی بسته بندی قرار بگیرد

آنچه در این مورد قرار دارد کاملاً منحصر به فرد محصول خاص شما خواهد بود. اما باید قبل از شروع طراحی مطمئن شوید که همه آنها را مرتب کرده اید. توجه داشته باشید که بسته به صنعت شما، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که به دلایل قانونی لازم است آنها را در بسته بندی محصول خود را لحاظ کنید.

موارد مهمی که به آنها نیاز دارید شامل:

  1. تصویرسازی
    آیا می خواهید عکس ها را روی بسته بندی خود قرار دهید؟ قبل از شروع فرآیند طراحی ، باید موارد آماده را داشته باشید.پ
  2. علائم مورد نیاز
    بسته به محصول / صنعت خود ، ممکن است ملزم به همراه داشتن بارکد ، اطلاعات تغذیه، علائم مرتبط و غیره باشید.

نکته: بدانید به چه محتوای موقت نیاز دارید

برخی از محصولات – مانند غذاها یا لوازم آرایشی – دارای اطلاعات اضافی هستند که باید در دسته های مختلف محصولات (تاریخ انقضا یا تعداد دسته) قرار داده شود. احتمالاً شما نمی خواهید این را مستقیماً روی بسته بندی خود چاپ کنید زیرا به طور منظم تغییر می کند ، اما باید مطمئن شوید که با استفاده از این اطلاعات ، فضا را برای قرار دادن برچسب یا تمبر صرفه جویی می کنید.

 

پاسخهای خود را دریافت کردید؟ خوب اینها شما را در تصمیم گیری هایی که باید در مراحل طراحی بسته بندی اتخاذ کنید ، راهنمایی می کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.