فرار از دام قیمت‌گذاری کار فریلنسری

امیر شیخ زاده وبلاگ 12 نوامبر 2021
فرار از دام قیمت‌گذاری کار فریلنسری

هفته ای نیست که حداقل یک تماس از طرف فریلنسرهای عزیزمان نداشته باشیم که می خواهند پروژه ای رو براشون قیمت گذاری کنیم و وقتی ازشون راجب قیمتی که به مشتری پیشنهاد دادن می پرسم با رقم های مواج میشیم که یک دهم ارزش یک کار هم نیست و کاملا مشخص هست که در دام قیمت‌گذاری کار فریلنسری افتاده اند و این باعث تدوین این مطلب شد پس با من همراه باشید.

همان طور که می‌دانید فریلنسری  پر  از چالش است. شما به عنوان یک فریلنسر به طور همزمان ؛طراح بخش ،توسعه دهنده ،کپی رایتر، بازاریاب، رهبر رسانه‌های اجتماعی، نماینده خدمات مشتری و کارشناس مالیات هستید.

 اگر کسی فکر می‌کند که انجام کار فریلنسری آسون هست باید بگم بیشتر باید راجب این کار باید فکر کنید.

ولی از همه مهم تر این قسمت کار مهم است که شما اطمینان حاصل کنید که در دام قیمت‌گذاری فریلنسری نیفتید از آنجایی که در حال حاضر فضاهای زیادی وجود دارد که مجبورید با آن سروکار داشته باشید واگر قصد دارید از همان ابتدا درآن دام نیفتید با ما همراه باشید .

پیشنهاد می کنم مطلب ” طراحان فوتوسنتز نمی کنند ” را حتما مطالعه کنید.

دام قیمت‌‌گذاری کار فریلنسری چیست؟

دام قیمت‌ گذاری کار فریلنسری ، به صورت ساده یعنی هزینه کافی برای کاری که انجام می دهید دریافت نمی کنید، و این موضوع ممکن است برای خیلی از شماها اتفاق بیفتد. بسیاری از فریلنسرها برای اینکه احساس می کنند تجربه و تخصص کافی برای دریافت  نرخ معین ندارند برای خود نرخ تعیین نمی‌کنند، هزینه دریافتی آنها کمتر از نرخ بازار است زیرا فکر می کنند صلاحیت دریافت نرخ بیشتری را ندارند. ممکن است بعضی از فریلنسرها فکر کنند،لیاقت دریافت نرخ بیشتر را ندارند یا نرخی که  خودشان تعیین می‌کنند زیاد است و کسی آن را قبول نمی کند و  مقدار مورد نظر را پرداخت نخواهند کرد .

اما اگر می خواهید همه چیز تغییر کند باید نگاه و تفکر خود را نیز تغییر دهید.

نوع نگاه  فریلنسر باید تغییر کند

 عدم پرداخت هزینه کافی به خدمات شما یک مشکل بزرگ است.شما با  دریافت نکردن  پول کافی برای زحماتتان انتظارات زیادی برای مشتری تان ایجاد می کنید و این کار باعث بی ارزش  جلوه کردن تخصص وکار شما می شود.  ویا میتواند این تصور اشتباه را  در آنها را به وجود آورید که؛ شما به اندازه کافی در شغل خود خوب و با استعداد نیستید به همین دلیل از دریافت حق بیشتری خودداری می کنید.

 من یک مدرسه آموزشی را می شناسم که نتوانست در یک شهر ثروتمند کار کند زیرا؛هزینه دریافتی آنها کمتر از سایر مدارس بود و این در نظر دیگران این تصور را  بوجود آورد که احتمالاً به خوبی سایر مدارس مشابه نیست.

این مشکلی است که می‌تواند برای فریلنسرها و خیلی از مشاغل دیگر نیز اتفاق بیفتد. این مشکل باعث می شود پول کمتری دریافت کنید، و دریافت پول کمتر شما را ناامید می کند و کارایی شما را  کاهش می دهد.

سناریوی از نحوه در دام افتادن:

 مشتری تماس می گیرد و می پرسد :طراحی و ساخت یک پروژه وب خاص چقدر هزینه دارد؟

 شما با تخمین ساعاتی که قرار است بر روی  آن  کار کنید مبلغ مورد نظر را می‌گویید، اما جالب اینجاست که مشتری به شما می گوید  نمی تواند این مقدار از مبلغ را بپردازد و از شما درخواست می کند که  آیا حاضر هستید  با هزینه کمتر این کار را انجام دهید ؟

شما برای از دست ندادن مشتری آن کار را قبول می‌کنید زیرا به توانایی خود در مذاکره برای دریافت نرخ بالاتر اطمینان ندارید .همچنین شما به کار نیاز دارید و نمی خواهید درآمدتان را از دست دهید.

 یا اینگونه فکر می کنید؟

 شروع به کار می کنید و زمانی متوجه میشوید فقط نیمی از حقوق برای کاری که انجام میدهید به شما می‌دهند در حالی که ارزش  پروژه بیشتر از این حرفاست.

 اما اگر تازه پا به دنیای فریلنسری گذاشته اید، مشکل بزرگی نیست زیرا ؛سعی شما بر این است که برای خود سابقه کاری درست کنید و خود را نیز به مشتری بشناسانید .

اما اگر مدت زیادی است که به این  صورت  کار کردید و مبلغی کمتر از استحقاقتان دریافت می کنید شما با مشکل مواجه هستید.

 در زندگی شما به پول احتیاج دارید قبض هایی برای پرداخت خورد و خوراک و …

شما مجبورید برای اینکه مبلغ مورد نیاز برای زندگی تان را تامین کنید ساعات کاری بیشتری،روی پروژه های بیشتر کار کنید. این باعث می شود از دست مشتری تان عصبانی شوید و به احتمال زیاد از خودتان نیز ناامید و دلزده  شوید .

شما به جای اینکه کیفیت کار را بهتر کنید کمیت کار را افزایش داده اید، شما با داشتن مشتریهای بیشتر با دست مزد کمتر خود را خسته و کیفیت کارتان را پایین می آورید.

 وقتی نوبت به تایید پروژه مشتری می رسد شما غافلگیر می شوید!

 چرا که مشتری فهرستی از تغییرات در اختیار شما می گذارد و  از شما می خواهد که آنها را اعمال کنید، شما مجبور به انجام آن تغییرات با دست مزد کم هستید .به زبان ساده شما مجبورید به ساز مشتری با مبلغ کم برقصید.

 این کار شما را عصبانی، ناراحت و ناامید می‌کند با خود می گوید بالاخره پروژه کی به پایان میرسد؟

 آیا تا به حال چنین کاری را تجربه کردید؟

 معایب دریافت دست مزد کمتر از استحقاق:

  • شما نمی توانید با جان و دل کار کنید.
  • بهترین کار خود را ارئه نمی دهید (همان چیزی که به شما امکان می دهد در آینده نزدیک  نرخ خود را افزایش دهید)
  • نمی توانید مشتریانی را جذب کنید که به شما و کار شما ارزش قائلند و هزینه مورد نظر را می پردازند.
  • در نتیجه شما پول کافی برای زندگی و معاش خود  را به دست نمی آورید و این به معنای افزایش تعداد ساعات کاری شما خواهد بود.
  • و در نهایت از کار فریلنسری ناامید می شوید و سراغ کارهای دیگری می روید.

 برای اینکه در دام قیمت‌گذاری کار فریلنسری نیفتیم چه کنیم؟

در این بخش مواردی که می تواند برای شما مفید باشد رو در سه بخش توضیح داده ایم :

کار به نرخ بازار

 اول اینکه دریابید نرخ نوع خدماتی که شما انجام می دهید در بازار کار چقدر است و سعی کنید  در کوتاه‌ترین زمان ممکن  کارهایتان را به آن نرخ برسانید.

چه  عکاسی باشد ، چه طراحی وب سایت یا کپی رایتینگ در بازار آزاد برای هرکدام از آنها نرخی وجود دارد .کسی که کارش را حرفه‌ای انجام می‌دهد درآمد مناسب را طلب می‌کند. به جای اینکه فکر کنید با کاهش قیمت می توانید مشتریان بیشتری را به دست آورید هر کاری که لازم است انجام دهید تا در سریع ترین زمان ممکن نرخ کاریتان  را به قیمت موجود در بازار برسانید.این کار باعث میشود برای انجام کارتان مشتاق تر شوید.

شما نیاز دارید مدتی را صرف ساختن برند شخصی خود کنید. بعد از آنکه شما نام خود را در بازار کار شناساندید دیگر از قبول کارهای با دست مزد کمتر بپرهیزید.

کار شما ارزشمند است و شما ارزشمندتر هستید

دوم اینکه شما ارزش دریافت پول بیشتر را دارید.

 بسیاری از فریلنسرها دوست ندارند پول بیشتری بخواهند یا حتی نرخ فریلنسری را درخواست کنند آنها فکر می‌کنند به اندازه کافی صلاحیت و تجربه ندارند.

 اگر اینگونه فکر می کنید و به پول کم راضی هستید مشکلی نیست ،ولی اگر اینگونه نیست از درخواست پولی که استحقاق آن را دارید نترسید.

نرخ های خود را به تدریج افزایش دهید:

  اگر از کار خود ناراضی و ناامید هستید شما نمی توانید در مورد آن مذاکره کنید و درخواست دست مزد بیشتری را نمایید.این بدان معناست که در ابتدای کار فیریلنسری خود بیشترین مشکل را خواهید داشت.

  اماهنگامی که شروع به جذب مشتری کردید و حجم کار مناسبی دریافت کردید نرخ خود را افزایش دهید.

 اگر از کار خود مطمئن هستید و می‌دانید مشتری های دیگری نیز در راه است می توانید قیمت کارهایتان را افزایش دهید اگر آنها قبول کنند می توانید مشتریانی که نرخ کمتر می پردازند را رها کنید و  نرخ کارهایتان را با مشتریان جدید افزایش دهید.

 فقط به یاد داشته باشید که با کار درست و خوب شما می‌توانید به افزایش نرخ و دریافت حقوق بیشتر برسید.

 رهایی از دام قیمت‌گذاری کار فریلنسری:

 اگر احساس می‌کنید دردام عدم دریافت هزینه کافی برای کاری که انجام می دهید افتاده‌اید. از همین امروز تصمیم بگیرید که نرخ کارتان را افزایش دهید، با افزایش تدریجی نرخ های خود می توانید به سرعت به نرخ بازار برسید اگر واقعاً در کارتان خوب و  ماهر هستید و می توانید هزینه بیشتر از نرخ تعریف شده در بازار را نیز دریافت کنید.

 ایا شما تا به حال در این دام افتاده اید ؟ یا همان دامی  است که الان هم گرفتار آن هستید؟ تجربه خودتون رو با ما به اشتراک بزارید.

امروزه یکی از شغل های پر طرف دار فریلنسری شغل طراحی وب سایت است که بازار خوبی در کل دنیا دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
  1. سهند

    مطلب خیلی مفیدی بود
    خیلی ممنون
    عالی

  2. ثونیا

    خیلی مطلب جالب و جذابی بود
    دقیقا موافقم . متاسفانه خیلی از فریلنسر ها بازار خرابی می کن و ارزش کار افراد حرفه ای رو خراب می کنن که اصلا کار درستی نیست

    1. امیر شیخ زاده

      خوشحالیم که مفیده بوده
      بله با وضعیت اقتصادی موجود افتادن تو تله قیمت بیشترین ضربه رو به کل جامعه فریلنسر ها می زنه

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.