الگوریتم Page experience یا الگوریتم تجربه صفحه گوگل

متین اریایی خواه الگوریتم های گوگل, بهینه سازی وبسایت 08 جولای 2021
الگوریتم Page experience یا الگوریتم تجربه صفحه گوگل

به عنوان صاحب یک وب‌سایت، چه چیزهایی باید در مورد الگوریتم Page experience گوگل بدانیم؟

مقدمه الگوریتم Page experience گوگل

از آنجا که گوگل اخیرا اولتیماتوم داده که آپدیت الگوریتم Page experience گوگل ترافیک وبسایت‌ها را کاملا تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و از آنجا که زمان ارائه این آپدیت را سال 2021 اعلام کرده، وقت آن رسیده که کم کم با این الگوریتم آشنا شویم و ببینیم چطور باید وبسایتمان را طوری تنظیم کنیم که این آپدیت مراجعین وبسایتمان را یکهو صفر نکند. ما بمانیم و وبسایتی پر از اطلاعات خوب، اما دریغ از یک ورودی از گوگل! با ما همراه باشید.

اصلا Page experience یا تجربه صفحه یعنی چه؟

با وجود خروار خروار اطلاعاتی که در سرتاسر وب آپلود شده، دسترسی به چیزی که می‌خواهیم اگر به سختی پیدا کردن سوزن در انبار کاه نباشد، ساده‌تر هم نیست. اینجاست که مرتب‌سازی داده‌ها سر ضرب به فریاد ما می‌رسند. سیستم‌های رتبه‌بندی گوگل دقیقاً طوری طراحی شدند تا میلیاردها صفحه وب را در فهرست جستجو مرتب و در کسری از ثانیه مناسب‌ترین و مفیدترین نتایج را پیدا کنند. این سیستم‌های رتبه‌بندی نه از یک الگوریتم، نه از دو الگوریتم، بلکه از یک مجموعه کامل الگوریتم‌ها تشکیل شده‌اند.

الگوریتم Page experience گوگل را بشناسیم

گوگل Page experience را این‌طور تعریف می‌کند:

«… مجموعه‌ای از سیگنال‌هایی که میزان تجربه تعامل کاربر با یک صفحه وب را بیشتر از ارزش اطلاعات خالص آن صفحه برآورد می‌کند.»

اما سخت شد، اگر بخواهیم ساده‌ترش کنیم، تجربه کاربر شامل رفتار و احساس کاربر به هنگام استفاده از وب‌سایت است. با تسلط بر Page experience، درک مخاطب هدف و بهینه‌سازی طراحی تجربه کاربر می‌توان وب‌سایت خود را بهینه کرد.

هرچه می‌گذرد، تجربه کاربر از نگاه الگوریتم Page experience گوگل به یک معیار اصلی برای برآورد کیفیت صفحه و یک فاکتور شدیداً مهم در تعیین رتبه‌بندی صفحه گوگل تبدیل می‌شود. یعنی اینکه علاوه بر ایجاد محتوای با کیفیت و قابل دسترسی، کارشناسان فنی سئو همچنین باید به موارد زیر توجه کنند:

  • طراحی وب‌سایت پاسخگو (Responsive)
  • در اولویت قرار دادن سرعت صفحه گوگل
  • بهبود قابلیت استفاده از گوگل
  • گذراندن آزمون عملکرد گوگل

اگر توسعه دهندگان وب و متخصصان فنی سئو این موارد را رعایت کنند، وب‌سایت تجربه کاربری خوبی به کاربر ارائه می‌دهد و تک تک مراجعات او به سایت را به یک موفقیت آنلاین برای خود تبدیل می‌کند.

از وقتی آخرین به روزرسانی گوگل ارائه شد، سیگنال‌های جدید رتبه بندی Page Experience به شمار صدها فاکتور رتبه‌بندی گوگل که موتورهای جستجو از آنها برای رتبه‌بندی و تولید نتایج جستجوی مرتبط با سوالات کاربر استفاده می‌کنند، پیوست. از این رو، درک کامل آپدیت Google Core Web Vital و تأثیر آنها در سئوی سایت ضروری است.

الگوریتم Page experience

ابزارهای جدید الگوریتم Page experience گوگل

موتور جستجوی گوگل همه تلاش خود را کرد تا همه صاحبان وبسایت را وادار کند دستی به سر و روی وبسایت خود بکشند و خود را با آپدیت جدید سازگار کنند. این آپدیت به شما کمک می‌کند بفهمید تغییر را از کجا آغاز کنید. علاوه بر این، بسیاری از ابزارهای جستجوگرها مانند ContentKing ، Semrush و Ryte اکنون با بینش Core Web Vital ارائه می‌شوند.

  • Lighthouse in DevTools ورژن 8.0
  • PageSpeed Insights با متریک‌های جدید
  • تجربه کاربر جدید کروم این امکان را به کاربر می‌دهد تا به داده‌های حداکثر 28 روز قبل دسترسی پیدا کند.
  • بخش تجربه در پنل عملکرد DevTools
  • جستجوی گزارشات جدید Core Web Vital و Page Experience برای دستیابی به خلاصه‌ای از عملکرد سایت
  • افزونه Chrome Vital Chrome برای دسترسی سریع به معیارهای اندازه‌گیری توسط مرورگر

سیگنال Page experience گوگل و تاثیر آن بر سئو وبسایت

اگر علی‌رغم همه تلاش‌هایی که می‌کنید، وب سایت‌تان از صفحات دوم، سوم یا چهارم موتور جستجو تکان نمی خورد، یک جایی از Page experience یا تجربه کاربر وب سایت می‌لنگد.

گوگل در مورد این مسئله بارها با ما اتمام حجت کرده که اطلاعاتمان باید در سرتاسر جهان قابل دسترسی باشد و کاربران زمانی که در وبسایت ما گشت و گذار می‌کنند، طعم تجربه کاربر با کیفیت بالا را مزه کنند. همچنین مدتی است گوگل برای رتبه‌بندی بهتر صفحات وب، از چندین سیگنال رتبه‌بندی موتور جستجو مانند نرخ کلیک (CTR) زمان ماندن در صفحه و نرخ پرش استفاده می‌کند.

اگر بازدیدکننده‌ای پا به صفحه وب سایتتان گذاشت و از تجربه صفحه خود راضی نبود، صفحه را ترک می‌کند. گوگل هم فوراً آن را می‌گذارد پای بی‌ارزش بودن کاربران در وبسایت شما! اگر این اتفاق افتاد، پیشنهاد می‌کنیم حتی خواب صفحات اول گوگل را هم نبینید.

تصویر 3

گوگل بعد از اینکه دید آمار بیشترین میزان بازدید و جستجو از طریق دستگاه‌های تلفن همراه است، فهمید وقت آن رسیده که اهمیت تجربه کاربری وب‌سایت را چندین برابر بیشتر کند. این شد که به روزرسانی جدیدی برای الگوریتم Page experience گوگل ارائه شد. در این آپدیت برای آنکه تصویری واضح از تجربه کاربری یک صفحه وب ارائه شده و موانع دسترسی کاربران آنلاین به اطلاعات با کیفیت در وب تعیین شود، ترکیبی از Core Web Vital ها و سیگنال‌های جستجوی قبلی مربوط به UX بکار گرفته شد.

Core Web Vital  ها را بشناسیم

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، گوگل برای اینکه بفهمد وبسایت شما تا چه حد به جستجوی کاربر نزدیک است و چه رتبه‌ای می‌توان به آن داد، از یک سری متریک‌های واقعی استفاده می کند، از جمله:

  • LCP بزرگترین نقاشی پرمحتوا(Largest Contentful Paint) : یک معیار مهم و کاربر محور برای اندازه‌گیری سرعت بارگیری وبسایت است. این معیار وقتی محتوای اصلی صفحه بارگیری می‌شود، نقطه‌ای را در جدول زمانی بارگیری صفحه نشان می‌دهد.
  • FID اولین تاخیر ورودی:(First Input Delay)  این یک معیار مهم و کاربر محور برای اندازه‌گیری واکنش‌گرا بودن بارگذاری وبسایت است. زیرا تجربه‌ای که کاربران به هنگام تعامل با صفحات غیر واکنش‌گرا احساس می‌کنند را در قالب عدد بیان می کند. FID عملاً می‌گوید که صفحه قابل بارگذاری است.
  • CLS انتقال انباشه طرح کلی(Cumulative Layout Shift) : این یک معیار مهم و کاربر محور برای اندازه‌گیری ثبات بصری وبسایت است؛ زیرا کمک می‌کند تعداد دفعاتی که کاربران تغییر چیدمان غیرمنتظره را تجربه می‌کنند، تعیین شود.

تصویر 4

دیگر معیارهای رتبه بندی تجربه کاربر از نگاه گوگل

الگوریتم Page experience گوگل برای آنکه تجربه کاربری را به وضوح تعریف کند، چشمش به چهار سیگنال رتبه‌بندی اصلی است که در آپدیت جدید گوگل ارائه می شوند:

  • موبایل فرندلی بودن وبسایت: این ویژگی قابلیت استفاده و خوانایی یک وب‌سایت را در دستگاه‌های تلفن همراه تعیین می‌کند. همه وبسایت‌ها برای بالا بردن رتبه خود ناچاراً باید آزمون موبایل فرندلی بودن را پشت سر بگذارند.
  • مرور ایمن در سایت: گوگل امنیت وب‌سایت را ارزیابی می‌کند. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما از استانداردهایی که این موتور جستجو به عنوان سایت ایمن تعریف کرده، پیروی کنند.
  • HTTPS: وضعیت امنیتی یک وب‌سایت را تعیین می‌کند. گوگل در آپدیت جدیدش از سایت‌هایی خوشش می‌آید که برای محافظت از کاربران در برابر هکرهایی که اطلاعات حساس را هدف قرار می‌دهند، از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند.
  • عدم حضور مداخله های بینابینی ناخوانده: و در آخر، قابلیت دسترسی به محتوا را اندازه‌گیری می کند. پیمایش کاربر در سایت نباید با تبلیغات پاپ آپ و دیگر المان‌ها مختل شود. گوگل می خواهد که کاربر به سرعت هرچه به دنبال آن آمده را پیدا کند.

کلام آخر

در گذشته بهینه‌سازی سایت برای دستیابی به تجربه کاربر بهتر و سرعت بیشتر کمی بلند پروازانه بود. هیچ کس نمی‌دانست چه چیزی باعث می‌شود کاربر حس کند وب‌سایتی سریع‌تر است. سال‌ها گذشت و گوگل نیاز به معیارهای مناسب را حس کرد و فریاد نیاز کاربران به سایت‌های قابل استفاده، ایمن و سریع را شنید. گوگل با اعلام این معیارها و با معرفی آن‌ها به عنوان عوامل رتبه‌بندی وب‌سایت در قالب الگوریتم Page experience گوگل، کاری کرد که تجربه کاربر را بتوان اندازه‌گیری کرد و بتوان بر مبنای آن در مورد مفید بودن وبسایت‌ها قضاوت کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.