ثبت مکان در گوگل مپ | آموزش تصویری و ویدیویی

سوسن یزدان پناه آموزش 15 فوریه 2023
ثبت مکان در گوگل مپ | آموزش تصویری و ویدیویی

ثبت مکان در گوگل مپ یکی از ابزارهای رایگان و کاربردی موتور جستجوی گوگل است که به کسب و کار شما کمک می کند تا بهتر دیده بشوید و حتی مشتریان بیشتری جذب کنید.

شاید در فیلم و سریال ها دیده باشید که یک عده دنبال نقشه گنج هستند. نقشه شهرها و کشورها هم در گذشته مثل همین نقشه گنج بود و یک زمانی مردم مجبور بودند برای پیدا کردن آدرس از نقشه های کاغذی استفاده کنند! بنابراین گوگل دست به کار شد و سرویس Google Map را ارائه کرد. اما گوگل مپ فقط یک نقشه مجازی ساده نیست. این سرویس جذاب به کسب و کارها بخصوص آن هایی که کوچک هستند کمک می کند تا بتوانند در بازار رقابت خودشان را بالا بکشند.

خب این ثبت آدرس در گوگل مپ آنقدر مهم است که ما تصمیم گرفتیم در این مقاله قدم به قدم روش کار آن را به شما آموزش بدهیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

آموزش گام به گام ثبت مکان در گوگل مپ

در زیر می توانید آموزش به صورت ویدیوای رو در یوتوب تماش کنید یا در ادامه از آموزش تصویری استفاده نمایید.

برای ثبت مکان در گوگل مپ با کامپیوتر وارد سایت Google Map شوید.

البته لازم است از قبل وارد اکانت جیمیل خود بشوید. اگر وارد اکانت Gmail نشدید، در مرحله اول گوگل از شما می خواهد که به اکانت جیمیل خود لاگین کنید.

گوگل مپ

خب کار اصلیتان از اینجا شروع می شود :

گام اول : جستجوی موقعیت مکانی در نقشه گوگل

 اولین مرحله این است که در گوشه بالا و سمت چپ صفحه، داخل فیلد جستجوی Search Google Maps اسم شهر و خیابانی که محل کسب و کارتان در آنجاست را وارد کنید.

مثلاً ما نوشتیم : ارومیه خیابان دانش

جستجوی موقعیت مکانی در نقشه گوگل

گام دوم : ثبت مکان کسب و کار در نقشه گوگل

خب این گام تقریباً مهمترین کار شماست : ثبت آدرس در گوگل مپ

در این مرحله دو تا کار می توانید انجام بدهید :

  1. از منوی سمت چپ صفحه روی گزینه Add a missing place کلیک کنید تا وارد فرم ثبت مشخصات بشوید و همانجا آدرس دقیقتان را تعیین کنید.
  2. با کلیک و کشیدن ماوس روی نقشه جا به جا بشوید، محل دقیق کسب و کارتان را پیدا کنید، بعد روی همان نقطه کلیک راست کرده و گزینه Add a missing place را انتخاب کنید.

با انجام هر کدام از روش های بالا، فرم Add a place باز می شود.

ثبت مکان کسب و کار

گام سوم : ورود مشخصات کسب و کار و ثبت لوکیشن در گوگل مپ

اطلاعات این فرم را به ترتیب زیر تکمیل کنید :

Place Name : اسم کامل کسب و کارتان

Category : انتخاب موضوع فعالیت کسب و کارتان

که شامل این گزینه هاست :

  • Food & drink (مواد غذایی و نوشیدنی)
  • Shopping (مراکز خرید)
  • Services (مراکز خدماتی)
  • Hotel & Lodging (هتل ها و اقامتگاه ها)
  • Outdoors & recreation (مکان های تفریحی)
  • Religion (مکان های مذهبی)
  • Office & industrial (مراکز اداری و صنعتی)
  • Residential (مناطق مسکونی)
  • Education (مراکز آموزشی)

هر دسته ای را که انتخاب کنید، شامل یک سری گزینه های جزیی تر است. مثلاً مراکز خرید شامل کتاب فروشی، فروشگاه پوشاک، سوپرمارکت، گل فروشی و … است.

Address : این فیلد هم که همان موقعیت مکانی کسب و کار شما در نقشه گوگل ست. اگر در مرحله دوم محل دقیقتان را مشخص نکردید، همینجا می توانید گزینه Edit map location را بزنید و موقعیتتان را تعیین کنید.

Located Within : اگر محل کسب و کار شما جایی است که با آدرس بالا، به طور دقیق مشخص نمی شود، از این گزینه می توانید کمک بگیرید و مکان های اطراف خود را اینجا بنویسید. در غیر این صورت نیازی نیست این گزینه را تکمیل کنید.

ثبت لوکیشن

گام چهارم : ثبت اطلاعات تکمیلی کسب و کار

Add more details : این فیلد شامل چند بخش است :

Hours : در این قسمت روزهای کاری و تعطیل و تایم کاری خود را در طول هفته می توانید مشخص کنید.

Contact شامل :

Phone number (شماره تماس) : برای ثبت شماره 98+ را هم اولش بگذارید. مثلاً : 989149747142+

اگر می خواهید شماره تماس ثابت بنویسید، کد شهر را هم وارد کنید. به عنوان مثال : 984432257077+

Website : آدرس وب سایت (اگر ندارید می توانید لینک یکی از شبکه های اجتماعی خود را وارد کنید)

About (Opening date) : در این فیلد می توانید تاریخ شروع فعالیتتان را وارد کنید که البته خیلی هم ضروری نیست. ولی ما توصیه می کنیم تا جایی که می توانید همه اطلاعات را کامل بنویسید.

Place photos : با استفاده از گزینه Add photos می توانید چند تصویر مربوط به کسب و کارتان را وارد کنید. سعی کنید تصاویری بارگذاری کنید که واقعی هستند و فضای داخلی و بیرونی کارتان را نشان می دهند.

با گزینه Claim this business هم کاری نداشته باشید، چون ما برای این قسمت تحریم هستیم!

ثبت کسب و کار

در نهایت دکمه Submit را بزنید و تمام!

برای ثبت مکان در گوگل مپ با گوشی هم وارد نقشه گوگل بشوید و روی لوکیشن موردنظرتان ضربه بزنید تا گزینه ها را به شما نشان دهد. بعد Add a missing place را انتخاب کنید. بقیه مراحل هم دقیقاً همان توضیحاتی است که در بالا گفتیم.

آموزش گوگل موبایل فرندلی تست

ثبت مکان در گوگل مپ چقدر طول می کشد؟

حداکثر 3 روز طول می کشد تا گوگل اطلاعات شما را بررسی کند و ببیند برای Google Map مناسب هست یا نه. البته این زمان به میزان امتیاز و اعتبار اکانت جیمیل شما هم بستگی دارد. ممکن است بررسی اطلاعات چند ساعت طول بکشد یا چند روز. اگر درخواست شما تأیید شد، گوگل از طریق جیمیل به شما اطلاع می دهد که مکان کسب و کارتان در گوگل مپ منتشر شده است.

ویرایش مکان ثبت شده در نقشه گوگل

برای ویرایش اطلاعات یا آدرس محل کسب و کارتان، روی موقعیت آن در نقشه گوگل کلیک کنید. بعد از منویی که کنار صفحه ظاهر می شود، گزینه Suggest an edit را بزنید.

ویرایش مکان ثبت شده در نقشه گوگل

فرمی باز می شود که شامل دو گزینه است :

  • Change name or other details : با انتخاب این گزینه همان فرمی که در گام سوم و چهارم پر کردید، باز می شود و می توانید اطلاعاتتان را ویرایش کنید.
  • Close or remove : این گزینه برای وقتی است که محل کسب و کار بسته شده، اصلاً وجود نداشته یا تکراری است.
ویرایش آدرس

اگر اطلاعات را ویرایش کردید، برای پیگیری نتیجه ی آن می توانید از مسیر زیر اقدام کنید :

از منوی کنار صفحه (سه خط) گزینه Your contribution را انتخاب کنید. بعد به سربرگ Edits بروید. در اینجا یکی از پیام های زیر را به شما نشان می دهد :

Pending : در دست بررسی

Approved : تأیید شده

Not Applied : اعمال نشده

ویرایش مکان در گوگل مپ

اهمیت ثبت مکان در نقشه گوگل برای سئو محلی

همانطور که می دانید سئو مهمترین عاملی است که روی رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو (SERP) تأثیر می گذارد. سئو شاخه های مختلفی دارد که یکی از آن ها سئو محلی یا لوکال سئو (Local SEO) است. حالا این سئو محلی چطور کار می کند؟

اجازه بدهید یک مثال بزنیم :

فرض کنید دو فست فود A و B توی یک خیابان قرار دارند. فست فود A موقعیتش را در گوگل مپ ثبت کرده، اما فست فود B این کار را انجام نداده است. شما هم نزدیک به خیابان این دو فست فود هستید و کلمه فست فود یا رستوران را در گوگل سرچ می کنید. گوگل در صدر نتایج جستجو لیست فست فود هایی را به شما نشان می دهد که موقعیت مکانی آن ها در گوگل مپ ثبت شده است.

در واقع لوکال سئو به شما کمک می کند تا در نتایج جستجوهای محلی بهتر دیده بشوید. به همین دلیل است که باید بدون معطلی محل کسب و کارتان را در نقشه گوگل ثبت کنید!

نقش سئو برای مشاغل کوچک

و توصیه آخر

ثبت موقعیت مکانی در گوگل یکی از محبوب ترین سرویس های رایگان این موتور جستجو است. اگر می خواهید کسب و کارتان سریع تر رشد کند، به شما توصیه می کنیم که قدرت ثبت مکان در گوگل مپ را دست کم نگیرید!

اگر در این زمینه سوالی داشتید حتماً در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.