همه چیز درباره ی طراحی وب سایت!

پارسا حبیبی وبلاگ 02 مه 2021
همه چیز درباره ی طراحی وب سایت!

قابلیت استفاده و سودمندی است که موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت را تعیین می کند. و نه طراحی بصری!

از آنجا که بازدید کننده صفحه،  تنها کسی است که کلیک می کند بنابراین کاربر است که در مورد همه چیز تصمیم می گیرد.

طراحی کاربر محور به عنوان یک رویکرد استاندارد برای طراحی یک و بسایت موفق و سودمند ایجاد شده است.

ما بر روی اصول اصلی ، اکتشافات و رویکردها برای طراحی یک وب سایت موثر تمرکز می کنیم.

رویکردهایی که به درستی استفاده شوند، می توانند منجر به تصمیم گیری های پیچیده تری در طراحی شوند. و روند درک اطلاعات ارائه شده را ساده تر کنند.

اصول خوب طراحی وب سایت و دستورالعمل های موثر طراحی وب:

برای استفاده صحیح از اصول، ابتدا باید نحوه تعامل کاربران با وب سایت ها، نحوه تفکر آنها و الگوهای اساسی رفتار کاربران را بفهمیم.

کاربران چگونه فکر می کنند؟

اصولاً عادات کاربران در وب با عادتهای مشتریان در فروشگاه تفاوت ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه می کنند. برخی از متن ها را اسکن می کنند. و بر روی اولین پیوندی که مورد علاقه آنها قرار می گیرد یا به طرز مبهمی شبیه چیزی است که به دنبال آن هستند، کلیک می کنند.

در واقع، قسمتهای بزرگی از صفحه وجود دارد که کاربران حتی آنها را نگاه نمی کند.

بیشتر کاربران به دنبال چیزی جالب یا مفید و قابل کلیک هستند. به محض یافتن نامزدهای امیدوار کننده، کاربران کلیک می کنند. اگر صفحه جدید، انتظارات کاربران را برآورده نکند، روی دکمه بازگشت کلیک کرده و روند جستجو ادامه می یابد.

طراحی وب سایت

نکته۱: کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی می کنند.

اگر صفحه ای محتوای با کیفیت بالا را در اختیار کاربران قرار دهد، آنها مایلند با تبلیغات و طراحی وب سایت، کنار بیایند. به همین علت است که وب سایت هایی با طراحی نه چندان خوب، با محتوای با کیفیت بالا در طول سال ها بازدید زیادی دارند. به همین علت محتوا مهمتر از طرحی است که از آن پشتیبانی می کند.

نکته۲: کاربران نمی خوانند ، آنها اسکن می کنند. با تجزیه و تحلیل یک صفحه وب ، کاربران برخی از نقاط ثابت را جستجو می کنند که آنها را به سمت محتوای صفحه راهنمایی می کند.

 کاربران وب بی تاب هستند و بر رضایت فوری اصرار دارند.

یک اصل بسیار ساده: اگر وب سایتی نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند ، پس طراح نتوانسته کار خود را به درستی انجام دهد و شرکت ضرر می کند. هرچه بار شناختی بیشتر باشد و جذابیت بصری بیشتر باشد، کاربران تمایل بیشتری به ترک وب سایت و جستجوی گزینه های دیگر دارند.

کاربران انتخاب بهینه نمی کنند.

کاربران نه سریعترین راه را برای یافتن اطلاعاتی که به دنبال آن هستند جستجو می کنند و نه صفحه وب را به صورت خطی اسکن می کنند و به ترتیب از یک بخش سایت به یک بخش دیگر می روند! در عوض آنها اولین گزینه معقول را انتخاب می کنند. به محض اینکه پیوندی را پیدا کنند که به نظر می رسد ممکن است به هدف منجر شود ، احتمال بسیار خوبی وجود دارد که فوراً روی آن کلیک کنند. بهینه سازی سخت است و مدت زمان زیادی طول می کشد.

 کاربران از شهود خود پیروی می کنند.

در بیشتر موارد ، کاربران هنگام خواندن اطلاعاتی که یک طراح ارائه کرده است، بیشتر گیج می شوند.

به گفته استیو کروگ ، دلیل اصلی آن عدم توجه کاربران است: اگر چیزی را پیدا کنیم که کارساز باشد ، به آن پایبند خواهیم بود. اگر بتوانیم از چیزی استفاده کنیم، برای مان مهم نیست که ما بفهمیم چگونه کار می کند.

 کاربران می خواهند کنترل داشته باشند.

کاربران می خواهند بتوانند مرورگر خود را کنترل کنند. و به ارائه مداوم داده ها در سراسر سایت اعتماد کنند. به عنوان مثال. آنها نمی خواهند که پنجره های جدید به طور غیرمنتظره ظاهر شوند. و می خواهند با یک دکمه “بازگشت” به سایتی که قبلاً بوده اند بازگردند. بنابراین یکی از کارهای این خوب است که هرگز پیوندها را در پنجره های مرورگر جدید باز نکنید.

طراحی وبسایت

 چند اصل طراحی مناسب وب سایت:

کاربران را به فکر وادار نکنید

طبق اولین قانون این است که، صفحه وب باید واضح و قابل توضیح باشد.

اگر پیمایش و معماری سایت بصری نباشد ، تعداد علامت های سوال ها در ذهن مخاطب افزایش می یابد. و درک نحوه کار سیستم و چگونگی رسیدن از نقطه A به نقطه B را برای کاربران دشوار می کند. ساختاری واضح ، سرنخ های تصویری، به راحتی قابل تشخیص است. پیوندها می توانند به کاربران در یافتن مسیر خود برای رسیدن به هدف کمک کنند. این وظیفه طراح است که مطمئن شود تعداد علامت های سوال ها  نزدیک به 0 است.

با کاهش بار شناختی ، درک ایده سیستم را برای بازدیدکنندگان آسان تر می کنید. پس از دستیابی به این هدف\، می توانید دلیل مفید بودن سیستم و چگونگی بهره مندی کاربران از آن را بیان کنید. اگر افراد نتوانند راه خود را در این زمینه پیدا کنند، از وب سایت شما استفاده نمی کنند.

کاسه ی صبر کاربران را لبریز نکنید.

در هر پروژه ای که می خواهید برخی از خدمات یا ابزاری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید، سعی کنید نیازهای کاربر خود را به حداقل برسانید. هرچه اقدامات کمتری از کاربران برای آزمایش سرویس مورد نیاز باشد، احتمال بازدید کننده تصادفی بیشتر است. بازدیدکنندگان اولین بار مایل به بازی با این سرویس هستند. و فرم های طولانی وب را که ممکن است در آینده هرگز استفاده نکنند پر نمی کنند. اجازه دهید کاربران بدون اینکه مجبور شوند اطلاعات خصوصی خود را به اشتراک بگذارند. سایت را کاوش کنند. و خدمات شما را کشف کنند. منطقی نیست که کاربران را مجبور کنید برای آزمایش ویژگی های وب سایت، آدرس ایمیل خود وارد کنند.

توجه کاربران را جلب و متمرکز کنید.

از آنجا که وب سایت ها محتوای ثابت و پویا را ارائه می دهند، برخی از جنبه های رابط کاربر بیش از دیگران جلب توجه می کنند. بدیهی است که تصاویر بیشتر از متن چشم نواز هستند. همانطور که جملاتی که پررنگ هستند از متن ساده جذاب ترند.

چشم انسان وسیله ای بسیار غیرخطی است و کاربران وب می توانند بلافاصله لبه ها ، الگوها و حرکات را تشخیص دهند. به همین دلیل است که تبلیغات مبتنی بر ویدیو بسیار آزار دهنده و منحرف کننده هستند؛ اما از منظر بازاریابی کاملاً کار جلب توجه کاربران را انجام می دهند.

تنها عنصری که به طور مستقیم برای کاربران قابل مشاهده است ، کلمه “رایگان” است که بسیار هم جذاب است. نکات ظریف اطلاعات کافی در مورد نحوه کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول “رایگان” به کاربران ارائه می دهد.

تمرکز و توجه کاربران به مناطق خاص سایت با استفاده از عناصر بصری می تواند به بازدیدکنندگان شما کمک کند بدون اینکه به نحوه انجام آن فکر کنند، از نقطه A به نقطه B برسند. هرچه بازدیدکنندگان از علامت سوال کمتری برخوردار باشند، حس جهت گیری بهتری دارند و می توانند نسبت به اطلاعاتی  که سایت نشان می دهد اعتماد بیشتری داشته باشند. به عبارت دیگر: هرچه کمتر فکر در پشت صحنه اتفاق بیفتد ، تجربه کاربری که در درجه اول هدف استفاده است بهتر خواهد بود.

برای قرار گرفتن در معرض دید تلاش کنید

طراحی وب مدرن معمولاً به دلیل رویکرد راهنمایی کاربران با گام های جذاب 1-2-3 انجام شده ، دکمه های بزرگ با جلوه های تصویری و غیره مورد انتقاد قرار می گیرد. اما از منظر طراحی ، این عناصر چیز بدی نیستند. برعکس ، چنین دستورالعمل هایی بسیار کارآمد هستند زیرا بازدیدکنندگان را از طریق محتوای سایت به روشی بسیار ساده و کاربرپسند هدایت می کنند.

 یک اصل اساسی در طراحی موفقیت آمیز رابط کاربری است. واقعاً مهم نیست که چگونه این امر محقق می شود. آنچه مهم است این است که محتوا به خوبی درک شده باشد. و بازدیدکنندگان از نحوه تعامل با سیستم احساس راحتی کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.