روش های ناکارآمد سئو

امیر شیخ زاده بهینه سازی وبسایت, وبلاگ 11 مارس 2022
روش های ناکارآمد سئو

روش های ناکارآمد سئو رو با پرسش 3 سوال اصلی شروع: آیا دامنه‌های تطبیق دقیق(EMD) جادو می کنند ؟ آیا کلمات کلیدی LSI مهم هستند؟ آیا سوشیال سیگنال ها به رتبه بندی ما کمک می کنند ؟

این‌ سوالات جزء چند سؤال پرطرفدار و محبوبی هستند که زیاد از سوی کاربران مطرح می‌شوند و پاسخ ما به همه‌ی این سوالات این است که: مهم نیست! مشکل نگران کننده، خود سؤالات نیست. مشکل اصلی تکرار شدن زیاد این سوالات است. در حالیکه در واقع، این موارد چیزهایی نیستند که در رتبه بندی سئوی سایت شما تاثیرگذار باشند. بنابراین در این مقاله  5 مورد از مواردی را که احتمالا اهمیت خیلی خاصی در سئو ندارند بررسی می‌کنیم و بعد به این که تلاش خود را در کدام بخش قابل اهمیت متمرکز کنید خواهیم پرداخت، پس تا انتها همراه ما باشید.

به یاد داشته باشید، مهم است که توجه داشته باشید که این لیست از “چیزهایی که در سئو اهمیتی ندارند” لزوماً اقدامات بلااستفاده‌ای نیستند،  این لیست عمدتا شامل مواردی هستند که کاربران وسواس خاصی روی آن‌ها دارند و زمان زیادی را صرفشان می‌کنند در حالیکه در واقع این موارد تاثیر خاصی در بهبود رنکینک گوگل سایتشان ندارد. بنابراین در این مقاله، مطالبی را پوشش می‌دهیم که به شما کمک کند نگران این چیزها نباشید تا بتوانید روی تکنیک ها و استراتژی هایی متمرکز شوید که در واقع، می‌توانند تاثیر مثبتی بر ارتقای رتبه بندی شما در گوگل خواهند داشت.

کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing)

بیایید بحث روش های ناکارآمد سئو را با “کلمات کلیدی LSI” که اولین و بنیادی‌ترین بخش می‌باشد شروع کنیم. کاربران اغلب “کلمات کلیدی LSI” را همان کلمات، عبارات و پارامترهای مرتبط با سر تیتر موضوع قلمداد می‌کنند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم پستی در مورد بیسبال بنویسیم، کلمات کلیدی مانند پیچر (Pitcher)، گیرنده (Catcher)، خارج زمین (Outfield)، ایستگاه کوتاه (Short Stop) و یا بوستون ردسوکس به عنوان «کلمات کلیدی LSI» در نظر گرفته می‌شوند. اما گوگل از این روش نمایه سازی LSI که مخفف عبارت Latent Semantic Indexing (نمایه سازی معنایی پنهان) می‌باشد، حتی استفاده نمی‌کند. در واقع، جان مولر از گوگل بیان کرد: “چیزی به نام کلمات کلیدی LSI وجود ندارد.” بنابراین به جای تمرکز بر گستراندن این به اصطلاح ” کلمات کلیدی LSI” به تعداد زیاد، روی ایجاد محتوای جامع خود تمرکز کنید.

دستیابی به امتیاز در محتوا

دومین چیزی که نباید نگران آن باشید، کسب امتیاز محتوا در ابزار بهینه سازی محتوا یا گرفتن چراغ سبز با پلاگین وردپرس Yoast است. اگر معیارهای پلاگین‌های SEO مانند Yoast رعایت کنید، چراغ سبز را نشان خواهند داد. اما این امتیازات به این معنی نیست که محتوای شما برای جستجوی گوگل بهینه شده است، صرفا یعنی فقط برخی از الزامات اولیه روی پیج، مانند گنجاندن کلمه کلیدی مورد نظر در عنوان و محتوای خود، پراکندن برخی از کلمات کلیدی مرتبط و فرعی و احتمالاً چند مورد دیگر از همین قبیل پارامترها را برآورده کرده‌اید. در حالی که برخی از “معیارهای چراغ سبز” به عنوان بهترین روش on-page SEO در نظر گرفته می‌شوند، شما نباید وقت خود را با وسواس در مورد کسب این امتیازات تلف کنید، چون این موارد توسط گوگل تعیین نمی‌شود. آن‌ها توسط یک شخص ثالث (Third Party) ایجاد شده‌اند. البته اینطور نیست که Yoast یا ابزارهای بهینه سازی محتوا، بد و بدون کاربرد هستند، در واقع این ابزار، برای زمانی که با نویسندگان فریلنس کار می‌کنید یا در سئو تازه کار هستید می‌توانند بسیار مفید باشند. اما نکته اصلی این است که شما باید روی رضایت کاربران تمرکز کنید، زیرا هیچ امتیازی صددرصد دقیق نیست که بخواهد شما را به قسمت بالای گوگل برساند.

 تعداد کلمه

مورد بعدی که نباید نگران آن باشید تعداد کلمات است. در سال 2012، serpIQ مطالعه‌ای انجام داد که نشان می‌داد میانگین طول محتوای 10 صفحه برتر رتبه‌بندی بیش از 2000 کلمه است. طبیعتا، طبق همین مطالعه،  برداشت کاربران از مقاله چنین شد که لزوم بدست آوردن رنکینگ خوب، بین 10 رتبه‌ی برتر، داشتن محتوای حداقل 2000 کلمه‌ای است. اما همبستگی دلالت بر علیت ندارد. برای مثال آمازون را در نظر بگیریم. صفحات آن‌ها هر ماه، هزاران و حتی میلیون ها بازدید از گوگل ایجاد می‌کنند. این در حالیست که محتوای این صفحات بسیار کمتر از 2000 کلمه را در خود گنجانده‌اند. جدا از این واقعیت که آن‌ها بزرگترین سایت تجارت الکترونیکی و مجازی جهان هستند، استدلال این موضوع بدین شکل بیان می‌شود که هدف کاربر، بیشتر به جستجو مرتبط است، تا کاربرد و محتوای تخصصی.

به عنوان مثال، اگر به نتایج جستجو برای عبارت «دانگل USB» نگاه کنیم، خواهید دید که اکثر نتایج رتبه‌بندی بالا، صفحات محصول و دسته‌بندی از فروشگاه‌های بزرگ هستند. و اگر از صفحه Best Buy بازدید کنید، خواهید دید که صفحه با هزاران کلمه در مورد دانگل USB پر نشده است و دلیل این موضوع است که Google می‌داند افرادی که این پرس و جو را جستجو می‌کنند احتمالاً می‌خواهند یکی از آن‌ها را بخرند، نه این که در مورد آن‌ها مطالعه کنند. ممکن است از قبل کمی در مورد هدف جستجوی کاربر بدانید، بنابراین ممکن است استدلال کنید که برای پرس و جوی اطلاعاتی، باید محتوای طولانی بنویسید که این هم نادرست است.

بیایید به جستجوی یک تاپیک مثل ” چگونه یک عرشه بسازیم” که به وضوح یک موضوع محبوب و نیمه رقابتی محسوب می‌شود، بپردازیم. با اسکرول کردن به سمت SERP ( Search Engine Result Page ) متوجه می‌شویم که مقاله‌ای از LOWES در جایگاه برتر قرار دارد. در صفحه‌ی سایت، 1009 کلمه مشاهده شد. یک مقاله‌ی دیگر از Family Handyman فقط 964 کلمه است. بنابراین، آیا این بدان معناست که میانگین تعداد کلمات 3 صفحه‌ی برتر گوگل، 1120 کلمه باشد؟ قطعا نه. هیچ فرمولی برای محاسبه تعداد دقیق کلماتی که باید به آن بپردازید وجود ندارد و دلیل آن اینست که چیزی به عنوان تعداد کلمات ایده آل وجود ندارد. در عوض، روی تطبیق هدف مخاطب و ایجاد محتوا با عمق بیشتر تمرکز کنید.

دامنه تطبیق دقیق یا Exact Match Domain

مورد بعدی که نباید روی آن استرس داشته باشید، دامنه‌های تطبیق دقیق (EMD) هستند. که گذشته دور و درازی دارند. بنابراین دامنه‌های تطبیق دقیق صرفا نام‌هایی هستند که باید دقیقاً با یک جستجوی هدف مطابقت داشته باشند. برای مثال، اگر می‌خواهید بهترین قرص‌های کاهش وزن را رتبه‌بندی کنید، دامنه مطابقت دقیق چیزی شبیه bestweightlosspills.com خواهد بود. بدیهی است که این موضوع بسیار اسپم به نظر می‌رسد، اما کاربران قبلاً این کار را انجام می‌دادند چون که کار می‌کرد! اما در سال 2012، مت کاتز، رئیس سابق وب اسپم در گوگل، اعلام کرد که تغییراتی جهت کاهش دامنه‌های «تطابق دقیق» با کیفیت پایین در نتایج جستجو ایجاد خواهد شد.

اکنون، علی‌رغم اینکه گوگل به‌طور عمومی این به‌روزرسانی را در سال 2012 اعلام کرد، شخصی در سال 2017 از جان مولر پرسید که آیا EMD‌ها نوعی «تاثیر ویژه» دارند یا خیر. که او پاسخ داد، “هیچ جادویی در EMD ها وجود ندارد”. در نهایت نکته اصلی این است که EMDها کار نمی‌کنند. بنابراین به جای جستجوی پر از کلمات کلیدی ( Keyword rich domains )، از دامنه‌ای استفاده کنید که قابل برند شدن باشد و برند خودتون را بسازید.

سوشیال سیگنال

مورد بعدی در روش های ناکارآمد سئو سوشیال سیگنال ها هستند. سوشیال سیگنال ها، به کلیه فعالیت های که شما در شبکه های اجتماعی مثل اشتراک گذاری، لایک و کامنت گذاری در رابطه با وب سایتتان انجام می دید گفته می شود و اغلب فکر می‌کنند که می‌توان با افزایش مشارکت در پستی که به وب سایت شما در آن لینک داده شده ، رتبه‌های بالاتری در گوگل کسب کرد.ولی باید بگیم که این کاملاً اشتباه است. اما بسیاری از این تئوری‌ها از پیام‌های منتشر شده از طرف گوگل ناشی می‌شود. در سال 2010، دنی سالیوان نوشت که گوگل از سوشیال سیگنال‌های در رتبه بندی ارگانیک خود استفاده می‌کند. مت کاتز، این موضوع را در یک ویدیو در همان سال تأیید کرد. اما در سال 2014، کاتز گفت، تا جایی که می‌داند، در حال حاضر هیچ سیگنالی در الگوریتم‌های رتبه‌بندی وجود ندارد که بر تعداد لایک‌ها یا فالوورهای فیس‌بوک یا فالوورهای یک صفحه خاص در فیسبوک تاثیر بگذارد. در نهایت، گوگل متوجه شد که این الگوریتم، روشی غیرقابل اعتماد برای رتبه بندی صفحات است زیرا:

  1. گوگل برای حدود یک ماه و نیم از چرخیدن در وب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مسدود شدند.
  2. برای شناسایی کردن با چالش‌هایی روبرو بودند.

اگر هنوز فکر می‌کنید که سیگنال‌های اجتماعی مثل یک راهکار مخفی برای رتبه‌بندی بالاتر گوگل هستند، فقط کافیست به طور منطقی به موضوع نگاه کنید. اساساً، هر کسی می‌تواند تعداد زیادی سوشیال سیگنال را با قیمت ارزان خریداری کند. بنابراین اگر گوگل بخواهد این الگوریتم را در نحوه رتبه بندی صفحات خود بگنجاند، کسب رتبه یک در گوگل بسیار آسان خواهد بود.

لازم به ذکر است که، مواردی که ذکر شده به این معنا نیست که فعالیت در شبکه های اجتماعی برای وب سایت چیز بدیست، بلکه برای ساختن برند شخصی شما عالی است. حتی می‌توان گفت که این شبکه های اجتماعی به طور غیر مستقیم به محتوای سئوی شما کمک کند، زیرا با تقویت محتوای خود در رسانه‌های اجتماعی، توجه بیشتری به محتوای شما می‌شود، که برخی از آن‌ها می‌توانند به یک لینک تبدیل شوند، که قطعاً می‌تواند کمک کننده باشد.

پس در نهایت چه چیزی در سئو اهمیت دارد؟

جواب این است که خیلی چیزها! اما اگر در این صنعت نسبتاً تازه کار هستید، پیشنهاد می‌شود سر و صدا و تئوری‌های مختلف را از ذهن خود حذف کنید و روی این سه چیز تمرکز کنید.

  • سایت خود را از نظر فنی سالم نگه دارید.
  • محتوای با کیفیت و جالب و منحصر به فرد ایجاد کنید.
  • برای صفحات خود بک لینک کسب کنید.

 این لیست ” روش های ناکارآمد سئو” یک لیست جامع نیست. بنابراین ما دوست داریم در مورد برخی از شیوه‌های سئو ناکارآمد که هنوز در جامعه ما توصیه و استفاده می‌شود , از زبان شما بشنویم. و البته، اگر این مقاله برایتان کارآمد بود، حتما این مقاله را برای آموزش‌های کاربردی‌تر سئو و بازاریابی به اشتراک بگذارید.

شغل طراحی وب سایت

۵ درسی که از سریال اسکویید گیم می توان گرفت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.